Zasoby kruszyw a inwestycje drogowe w Polsce północno-wschodniej
W północno-wschodniej Polsce realizowany jest dziś szereg inwestycji drogowych. A co dalej? Jakie budowy mają być prowadzone na tym terenie w najbliższych latach? I czy – w obliczu tych planów – wystarczające są miejscowe zasoby kruszyw naturalnych?

![]() |
Fot. Eksploatacja największego zagospodarowanego złoża kruszyw naturalnych żwirowo-piaskowych (Sobolewo-Krzywe) w powiecie suwalskim, przy użyciu koparki KG-400. |
Północno-wschodnia Polska jest obszarem, z którego pochodzi ok. 30% krajowego wydobycia kruszyw naturalnych piaskowo-żwirowych [3]. W 2010 r. było to ok. 50 mln t, z czego ok. 70% stanowiło kruszywo drobne (piaski), a tylko ok. 30% kruszywo grube (żwiry i pospółki) [2]. Żwiry i mieszanki klasyfikowane, wykorzystywane do produkcji betonu towarowego i wyrobów betonowych, wytwarzane są głównie w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim oraz w kilku kopalniach w województwie mazowieckim. Produkty te znajdują odbiorców w przewadze w obrębie aglomeracji warszawskiej i lubelskiej, rzadziej na rynku lokalnym, stąd też ich transport odbywa się na znaczne odległości, dochodzące nawet do kilkuset kilometrów (zwłaszcza w przypadku dowozu kruszyw z województwa podlaskiego na rynek warszawski). Z kolei wydobywane w bardzo dużych ilościach piaski, stanowią często frakcję trudno zbywalną, składowaną w wyrobisku bądź sprzedawaną po bardzo niskiej cenie. Znaczące zapotrzebowanie na te kopaliny pojawia się w przypadku realizacji dużych inwestycji drogowych, takich jak budowa autostrad i dróg ekspresowych, gdzie wykorzystywane są na podbudowy dróg i do budowy nasypów drogowych. Kluczowe znaczenie ma jednak bliska lokalizacja kopalń, gdyż krąg odbiorców piasku zamyka się zwykle w promieniu 20-30 km od miejsc jego pozyskiwania, tj. w odległości opłacalnego ekonomicznie transportu [1, 7].
![]() |
Rys. 1. Powiaty o największych zasobach piasków i żwirów w złożach zagospodarowanych północno-wschodniej Polski [3]. |
Baza zasobowa piasków i żwirów w północno-wschodniej Polsce
Obszar północno-wschodniej Polski jest zasobny w kruszywa naturalne piaskowo-żwirowe, których znaczące nagromadzenia powstały głównie w wyniku akumulacji lodowcowej i wodnolodowcowej, rzadziej rzecznej [6]. W obrębie trzech województw, tj. podlaskiego, warmińsko-mazurskiego oraz mazowieckiego, udokumentowanych jest 3,3 mld t piasków i żwirów [3]. Przeważająca część zasobów, bo aż 69%, przypada na złoża niezagospodarowane oraz złoża o wydobyciu zaniechanym, natomiast pozostałe 31% stanowią zasoby złóż eksploatowanych i złóż eksploatowanych okresowo.
Największymi zasobami piasków i żwirów w złożach zagospodarowanych północno-wschodniej Polski dysponuje województwo podlaskie, gdzie około 85% z 517 mln t udokumentowanych zasobów przypada na powiaty suwalski i sokólski (rys. 1). Są to powiaty, z których obecnie pochodzi ponad 70% wydobywanych w województwie podlaskim kruszyw naturalnych (rys. 2). Szczególne znaczenie mają złoża o zasobach przekraczających 50 mln t, a sporadycznie 100 mln t, położone w Potaszni, Sobolewie i Drahlach.
Drugie miejsce pod względem wielkości udokumentowanych zasobów w złożach zagospodarowanych (ok. 285 mln t) zajmuje województwo mazowieckie. Występowanie złóż w tym województwie jest bardzo rozproszone, a największe zasoby kruszyw naturalnych udokumentowane są w wykazującym obecnie największe wydobycie powiecie ostrołęckim (rys. 2). Z kolei w województwie warmińsko-mazurskim, w którym wielkość zasobów w złożach zagospodarowanych nie przekracza 220 mln t, dominującą pozycję posiadają powiaty: ostródzki, ełcki oraz olecki (rys. 1). Mniejsze znaczenie ma natomiast, przodujący od 2007 r. pod względem wielkości wydobycia, powiat działdowski oraz zajmujący trzecie miejsce powiat olsztyński (rys. 2).
![]() |
Rys. 2. Struktura wydobycia kruszyw naturalnych piaskowo-żwirowych w województwach północno wschodniej Polski w latach 2005-2010 [tys. ton] [3]. |
Zasoby większych złóż rzadko przekraczają 20 mln t, a ich występowanie ograniczone jest do kilku miejscowości, m.in.: Guzki, Kalbornia oraz Łęgowo.
Potencjalnym źródłem wydobycia piasków i żwirów są złoża niezagospodarowane. W każdym z analizowanych województw wielkość zasobów tej grupy złóż mieści się w przedziale między 700 a 800 mln t, jednak jakość udokumentowanej kopaliny wykazuje znaczne zróżnicowanie regionalne [4]. W województwie podlaskim, w którym największe zasoby kruszyw naturalnych udokumentowane są w powiatach suwalskim, sokólskim i grajewskim (rys. 3), występują złoża o wysokim udziale frakcji żwirowej, dochodzącym często do 50-60%. W pierwszym z wymienionych powiatów udokumentowanych jest osiem złóż kruszyw naturalnych o średniej (zasoby 5-10 mln t) i dużej wielkości (zasoby powyżej 10 mln t). Ewenementem w skali województwa są trzy ogromne złoża w okolicy Potaszni, tj. Potasznia (112 mln t), Potasznia II (58 mln t) oraz Potasznia II-1 (56 mln t).
Z kolei w drugim pod względem wielkości udokumentowanych zasobów (ok. 260 mln t) powiecie sokólskim, występuje dziewięć średniej i dużej wielkości złóż. Najważniejsze z nich to m.in.: Kamionka-Drahle, Kamionka-Drahle 1, Starowlany oraz Zadworzany II. Sześć złóż piasków i żwirów o zasobach przekraczających 5 mln t udokumentowanych jest ponadto w powiecie grajewskim. Występują one głównie w miejscowości Wąsosz, a pojedyncze również w Woźnej Wsi, Szymanach, Kosówce i Toczyłowie. Pozostałe powiaty w województwie podlaskim nie mają obecnie większego znaczenia dla możliwości rozwoju wydobycia kruszyw żwirowo-piaskowych ze złóż niezagospodarowanych, a łączna wielkość udokumentowanych w nich zasobów to zaledwie ok. 74 mln t.
![]() |
Rys. 3. Powiaty o największych zasobach piasków i żwirów w złożach niezagospodarowanych północno-wschodniej Polski [3]. |
W województwie warmińsko-mazurskim, gdzie zawartość frakcji żwirowej w złożach tylko sporadycznie przekracza 50%, ponad połowa zasobów przypada na powiaty: olsztyński, piski oraz olecki (rys. 3). W pierwszym z nich udokumentowanych jest osiem średniej i dużej wielkości złóż kruszyw naturalnych, m.in. Gąsiorowo, Rasząg, Ruś, Kobułty, Łapka 2 i Modliny. Największe złoża w województwie, tj. Wincenta-Kumielsk, Starosty oraz Lipowskie, występują w powiecie piskim, charakteryzującym się obecnie marginalnym wydobyciem kruszyw naturalnych, a także w powiecie oleckim. Z kolei w powiecie działdowskim, wykazującym największy w ostatnich czterech latach poziom wydobycia kruszyw naturalnych (4-5 mln t/r.), możliwości rozwoju eksploatacji niezagospodarowanych złóż są ograniczone ze względu na ich niewielkie łączne zasoby (poniżej 30 mln t).
W województwie warmińsko-mazurskim, gdzie zawartość frakcji żwirowej w złożach tylko sporadycznie przekracza 50%, ponad połowa zasobów przypada na powiaty: olsztyński, piski oraz olecki (rys. 3). W pierwszym z nich udokumentowanych jest osiem średniej i dużej wielkości złóż kruszyw naturalnych, m.in. Gąsiorowo, Rasząg, Ruś, Kobułty, Łapka 2 i Modliny. Największe złoża w województwie, tj. Wincenta-Kumielsk, Starosty oraz Lipowskie, występują w powiecie piskim, charakteryzującym się obecnie marginalnym wydobyciem kruszyw naturalnych, a także w powiecie oleckim. Z kolei w powiecie działdowskim, wykazującym największy w ostatnich czterech latach poziom wydobycia kruszyw naturalnych (4-5 mln t/r.), możliwości rozwoju eksploatacji niezagospodarowanych złóż są ograniczone ze względu na ich niewielkie łączne zasoby (poniżej 30 mln t).
Inwestycje drogowe w województwach północno-wschodnich
Obszar północno-wschodniej Polski charakteryzuje się zróżnicowanym stopniem rozwoju infrastruktury drogowej. Największą ilość dróg notuje się w województwie mazowieckim – 92,7 km na 100 km2 powierzchni, natomiast województwo warmińsko-mazurskie i podlaskie charakteryzują się znacznie mniejszą gęstością sieci drogowej – odpowiednio 51,4 i 58,7 km/100 km2 [5].
Inwestycje drogowe w Polsce realizowane są generalnie w ramach dwóch programów:
• „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011- 2015” [8] oraz
• „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II. Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” [9].
W ostatnich latach zakres zrealizowanych w północnowschodniej Polsce inwestycji drogowych był największy w województwie mazowieckim, gdzie obejmował budowę odcinków drogi S7 (odcinek Grójec-Jedlińsk), S8 (odcinek Radzymin-Wyszków oraz obwodnica Płońska), drogi S17 (obwodnica Garwolina) oraz kilku obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 50 (Żyrardowa, Mszczonowa, Słomczyna, Drwalewa, Chynowa i Mińska Mazowieckiego) (rys. 4). W województwie warmińsko-mazurskim zbudowano odcinek Pasłęk-Elbląg z obwodnicą Elbląga w ciągu drogi S7, w ciągu drogi S22 przebudowano odcinek od Elbląga do granic Polski, a także ukończono budowę obwodnic Gołdapi i Mrągowa (rys. 4). W województwie podlaskim zbudowano tylko jeden odcinek w ciągu drogi nr 19, tj. obwodnica Wasilkowa.
![]() |
Rys. 4. Stan budowy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic w NE Polsce na 20.01.2012 [13. |
Spośród inwestycji, których zakończenie planowane jest w bieżącym roku, należy wymienić: w województwie mazowieckim autostradę A2 (odcinki Stryków-Warszawa oraz obwodnica Mińska Maz.) a także niewielki odcinek autostrady A1 w powiecie gostynińskim; w województwie warmińsko-mazurskim: dwa odcinki drogi S7 (Pasłęk-Miłomłyn, Olsztynek-Nidzica), obwodnice Ełku i Olecka, a ponadto rozbudowę 8 km odcinka drogi DK16 Biskupiec- Borki Wielkie do standardu drogi głównej przyspieszonej GP (rys. 4). Z kolei w województwie podlaskim, w ramach przebudowy drogi S8, na ukończeniu jest odcinek Jeżewo- Białystok oraz obwodnica Zambrowa i Wiśniewa, a także odcinek wyjazdowy z Białegostoku do Katrynki (docelowo do Korycina) w ramach DK8 (rys. 4).
Drogowe plany
Budowa nowych dróg w latach 2013-2030 jest uzależniona od wyniku planowanej w 2012 roku weryfikacji Programu Budowy Dróg Krajowych, a także nowego budżetu UE na lata 2014-2020. Na podstawie danych białostockiego oddziału Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w okresie po roku 2013 (najprawdopodobniej w latach 2020-2030) na terenie województwa podlaskiego planowane jest wybudowanie łącznie ok. 604 km dróg [10], a najwięcej prac przewiduje się dla dróg ekspresowych S8, S19 oraz S61 (rys. 4). Dla drogi ekspresowej S8 zaplanowano wykonanie w sumie trzech odcinków o łącznej długości 94 km, droga S19 ma mieć docelowo łączną długość 239,2 km, z czego zdecydowana większość została wytyczona nowym śladem (rys. 4). Ma ona stanowić znaczną część Południowej Obwodnicy Białegostoku, jak również omijać w znacznej odległości Białystok od północy i zachodu, stanowiąc „dużą obwodnicę miasta”. Droga ekspresowa S61 (Via Baltica) biegnąca od Ostrowi Mazowieckiej (na terenie woj. mazowieckiego) przez Łomżę, Ełk (woj. warmińsko-mazurskie), a następnie przez Suwałki do Budziska ma mieć łączną długość ok. 190 km. W jej przebiegu zaplanowano zbudowanie szeregu obwodnic – Łomży, Augustowa, Suwałk, Stawisk, Szczuczyna i Bargłowa Kościelnego. Według prognoz Ministerstwa Infrastruktury termin zakończenia przebudowy drogi S8 szacowany jest na rok 2020, drogi S61 do końca 2026 r. a drogi S19 około roku 2030 [8].
W województwie mazowieckim w okresie po roku 2013 planowana jest budowa ok. 802 km dróg [12], szczególnie w rejonie Warszawy (dalsze odcinki dróg S2 i S8 tworzące docelowo jej obwodnicę), na terenie powiatów: piaseczyńskiego i otwockiego – budowa obwodnic Góry Kalwarii (9 km) i Kołbieli (10,6 km), oraz w rejonie Radomia (13,5 km południowa obwodnica miasta, łącząca DK nr 7 i nr 9). Ponadto w planach jest realizacja pozostałych odcinków autostrady A2 na wschód od Warszawy oraz odcinków dróg ekspresowych: S7 między Płońskiem a Warszawą, S8 z Wyszkowa do granicy województwa, S10 od Płońska w kierunku Torunia, S12 w rejonie Przysuchy, Radomia i Puław, S17 z Warszawy w kierunku Lublina, S19 w powiecie łosickim (od granicy województwa podlaskiego do granicy z województwem lubelskim) oraz obwodnicy Iłży w ciągu drogi DK 9 (rys. 4) [8].
![]() |
Rys. 5. Stan budowy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic w NE Polsce na 20.01.2012, na tle rozmieszczenia zasobów zagospodarowanych złóż kruszyw naturalnych [3, 13]. |
Warto zapamiętać
Analiza planowanych przez poszczególne oddziały GDDKiA inwestycji drogowych na najbliższe lata wskazuje, że największe zapotrzebowanie na piaski oraz piaski z domieszką żwiru wystąpi w związku z budową: kolejnych odcinków autostrady A2 na terenie województwa mazowieckiego, drogi S7 na terenie województwa mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, drogi S61 na terenie województw mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, a także drogi S19 na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego.
Większość planowanych inwestycji przebiega przez powiaty, w których łączne zasoby zagospodarowanych złóż przekraczają 10 mln t (rys. 5). W przypadku powiatów mniej zasobnych w kruszywa istnieje możliwość ich dowozu z powiatów sąsiednich (np. z powiatu działdowskiego do nidzickiego, z powiatu sokólskiego do białostockiego i monieckiego), bądź rozwoju wydobycia ze złóż niezagospodarowanych (np. w powiecie łomżyńskim w województwie podlaskim, powiecie piskim w województwie warmińsko-mazurskim oraz powiatach legionowskim, płockim, radomskim, pruszkowskim, piaseczyńskim, otwockim, żyrardowskim i siedleckim w województwie mazowieckim).
Najtrudniejsza sytuacja, związana z koniecznością dowozu piasków z kopalń położonych w odległości przekraczającej 30 km dotyczyła będzie prawdopodobnie budowy odcinków drogi S19 w powiatach łosickim, siemiatyckim i bielskim (rys. 5).
Literatura
[1] Bąk B, Piotrowska A., Radwanek-Bąk B., 2009 – Wpływ budowy autostrad na wydobycie kopalin okruchowych ze źródeł lokalnych na przykładzie poznańskiego odcinka autostrady A-2. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej Nr 125. Studia i materiały nr 35, Górnictwo i geologia, Wrocław.
[2] Bilans Gospodarki Surowcami Mineralnymi Polski i Świata 2009. Praca pod redakcją T. Smakowskiego, R. Neya i K. Galosa. Wyd. IGSMiE PAN, Kraków 2011.
[3] Bilans zasobów kopalin i wód podziemnych w Polsce. Stan na dzień 31 grudnia 2010. Wyd. Państw. Inst. Geol., Warszawa 2011.
[4] Objaśnienia do wybranych arkuszy Mapy Geośrodowiskowej Polski w skali 1:50 000. PIG Warszawa.
[5] Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2010 – Zakład Wydawnictw Statystycznych GUS, Warszawa 2011.
[6] Siliwończuk Z., 1985 – Geologiczno-złożowe warunki występowania kruszywa naturalnego w Polsce, Prace Instytutu Geologicznego 113. Warszawa.
[7] Smakowski T. i in. 2011– Rynek kruszyw żwirowo-piaskowych w Polsce północno-wschodniej. Górnictwo Odkrywkowe nr 6. Wrocław.
[8] http://www.transport.gov.pl/2-4832e035d0656.htm
[9] http://bip.msw.gov.pl/portal/bip/175/20029/Narodowy_Program_Przebudowy_
Drog.html
[10] http://www.gddkia.gov.pl/pl/100/gddkia-bialystok
[11] http://www.gddkia.gov.pl/pl/401/gddkia-olsztyn
[12] http://www.gddkia.gov.pl/pl/781/gddkia-warszawa
[13] http://www.gddkia.gov.pl/pl/1037/sprawdz-na-mapie-przygotowanie-drog-i-autostrad
Publikacja powstała na podstawie referatu z XII Konferencji Kruszywa Mineralne 2012
Autorzy: Katarzyna Guzik, Jarosław Szlugaj, Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków
Artykuł został opublikowany w magazynie "SiMB" nr 3/2012