Od komfortu do... bezpieczeństwa
Komfort i ergonomia związana ze środowiskiem pracy kierowcy oraz ich wpływ na efektywność jest nierzadko pomijana jako kryterium oceny wodzideł. Problem często sprowadza się jedynie do spełnienia obowiązujących norm. Tymczasem poza energochłonnością są to kluczowe aspekty, które oddziałują na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku w procesie transportowym.

Parametry mające wpływ na wielkość zużycia paliwa nie dotyczą jedynie aspektu energochłonności układu napędowego wozideł, ale także sposobu kierowania pojazdem przez człowieka. Kierowca sprawia, że samochód technologiczny porusza się w ściśle określony sposób w danym otoczeniu transportowym. Z kolei składniki otoczenia narzucają kierowcy konieczność realizowania jazdy stosownie do takich czynników jak: charakterystyka drogi transportowej, warunki atmosferyczne oraz organizacja ruchu technologicznego. Jednocześnie warunki otoczenia powiązane są z wielkością oporów ruchu, które w przypadku energochłonności mają decydujące znaczenie. Ponadto masa całkowita pojazdu (w przypadku wozideł, nierzadko przekraczająca 100 Mg), również wpływa na wielkość oporów ruchu, a co za tym idzie - na wielkości decydujące o rzeczywistym zużyciu paliwa [1-4].
Analogiczny wpływ na energochłonność ruchu pojazdu ma zdolność psychomotoryczna kierowcy i jego stan psychosomatyczny – będące w dużej mierzę wynikową jakości warunków pracy. Kierowca w procesie kierowania ma możliwość kształtowania sposobu jazdy, jedynie w ograniczonym zakresie – co jest następstwem konieczności uwzględniania warunków narzuconych przez otoczenie oraz własności dynamicznych samochodu technologicznego, determinowanych: prędkością, zdolnością pokonywania wzniesień, przyspieszania, hamowania, a także sprawnością mechaniczną [1-4].
Wpływ na energochłonność ruchu pojazdu jest wypadkową oddziaływania wszystkich składników systemu K-S-O
Dodatkowo, użytkownicy pomijają komfort i ergonomię związaną ze środowiskiem pracy kierowcy oraz ich wpływ na efektywność pracy, jako kryterium oceny wodzideł, sprowadzając problem jedynie do spełnienia obowiązujących norm. Tymczasem, poza energochłonnością, komfort i ergonomia kierowcy oddziałuje na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku w procesie transportowym [1-4].
Cały materiał dostępny w magazynie "Surowce i Maszyny Budowlane" 3/2014
Fot. Nordkalk