Budimex rozpoczyna budowę odcinka autostrady D35 z Džbánova do Litomyšli
Budimex oficjalnie rozpoczyna budowę odcinka czeskiej autostrady D35 z Džbánova do Litomyšli. Uroczyste ”klepanie kamienia” (polskie symboliczne „wbicie pierwszej łopaty”) na budowie trasy o długości 7,6 km odbyło się w pobliżu miejscowości Hrušová w obecności czeskiego ministra transportu Martina Kupki.
Inwestycja jest warta 3,423 mld CZK (580 mln PLN[1]). Budowa powinna zakończyć się do 2027 roku.
Po ponad dwóch latach obecności na czeskim rynku Budimex rozpoczyna budowę pierwszych kilometrów autostrad w Czechach. W ubiegłym miesiącu największa polska firma w branży podpisała kontrakt na budowę 7,6-kilometrowego odcinka drogi D35 z Džbánova do Litomyšli. Ceremonia otwarcia odbyła się w obecności ministra transportu Martina Kupki oraz dyrektora generalnego Dyrekcji Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej (RSD) Radka Mátla.
- Z wielkim entuzjazmem i determinacją rozpoczynamy nasz pierwszy projekt autostradowy w Republice Czeskiej. Jesteśmy bardzo wdzięczni za zaufanie, jakim nas obdarzono i cieszymy się, że będziemy mogli podzielić się doświadczeniem, które zgromadziliśmy przez 55 lat działalności Grupy Budimex – mówi Cezary Łysenko, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny Budownictwa Infrastrukturalnego, Hydrotechnicznego i Ogólnego w Budimex SA.
Budowa odcinka autostrady D35 między Džbánovem a Litomyšlą rozpoczyna się za węzłem Džbánov, gdzie łączy się z poprzednim odcinkiem tej autostrady Vysoké Mýto - Džbánov. Następnie przechodzi przez budynki mieszkalne na południe od istniejącej drogi I/35, a następnie biegnie wzdłuż północno-zachodniej strony Litomyšli i łączy się z odcinkiem Litomyšl - Janov.
W ramach prac Budimex wybuduje główny odcinek drogi o długości 7 589 metrów oraz 147 obiektów, w tym dziewięć mostów o łącznej długości 1 137 metrów. Projekt obejmuje również kilka wiaduktów, estakad i 6,3 km ekranów akustycznych. Przebudowanych zostanie również około 16 kilometrów dróg lokalnych.
- Projekt D35 jest naszym pierwszym krokiem ku ugruntowaniu stałej obecności na rynku czeskim. Skompletowaliśmy zespół doświadczonych specjalistów, zarówno Czechów, jak i Polaków, dysponujemy niezbędnym sprzętem i jesteśmy gotowi do niezwłocznego rozpoczęcia prac – mówi Krzysztof Sokołowski, Country Manager na Czechy i Słowację w Budimeksie.
Lider budowlany realizuje także suchy zbiornik retencyjny w czeskim Kutřinie. Poza Czechami, polski generalny wykonawca w ostatnim czasie znacząco przyspieszył ekspansję na innych rynkach zagranicznych. Spółka z sukcesem realizuje kontrakty w Niemczech, na Słowacji i w krajach bałtyckich. W grudniu 2023 roku firma podpisała swój pierwszy kontrakt na Łotwie, gdzie w ramach międzynarodowego konsorcjum wybuduje 230-kilometrowy odcinek linii kolei dużych prędkości Rail Baltica o wartości ponad 3,7 mld euro.
- Obecnie realizujemy ponad 80 projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Zachodniej. Naszą ambicją jest ewolucja w kierunku międzynarodowej grupy multibranżowej, skoncentrowanej na świadczeniu usług z zakresu energii i budownictwa, wśród innych kluczowych obszarów – podsumowuje Cezary Łysenko.
[1] Kurs z dnia 7.04.2024 r.
Komentarze