Partner serwisu
11 lipca 2024

S8 na Dolnym Śląsku

Kategoria: Aktualności

Cztery odcinki drogi ekspresowej S8 są już na etapie realizacji, dwa następne na etapie przetargu, a dla kolejnych trwają prace przygotowawcze. Realizacja S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.).

S8 na Dolnym Śląsku

Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielono na krótsze odcinki realizacyjne. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi. Powstanie w systemie "Projektuj i buduj", co oznacza, że najpierw zostanie opracowana dokumentacja projektowa niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie.

Odcinki w realizacji

Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne. Umowy z wykonawcami podpisano 14 grudnia 2023 r. i obecnie trwają prace projektowe. Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, realizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł. Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, realizuje firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł, a trzeci odcinek, Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, realizuje firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. W IV kwartale tego roku wykonawcy planują złożyć wnioski o decyzje ZRID.

Kolejny fragment przyszłej S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o długości ok. 17 km, podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Inwestycja jest na etapie procedury przetargowej, trwa weryfikacja złożonych ofert. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest na przełom III i IV kwartału tego roku.

Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, umowę z wykonawcą podpisano 14 czerwca 2024 r. Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud realizuje tę inwestycję, której wartość wynosi ponad 378 mln złotych.

Odcinki w przygotowaniu

Kolejny fragment trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, jest na etapie prac przygotowawczych. Obecnie przygotowywany jest Program Inwestycji (PI), w którym określony zostanie zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów. W dokumentacji STEŚ planuje się wykorzystać w możliwie jak największym zakresie także opracowane wcześniej materiały. Nowa dokumentacja musi być dostosowana do zmienionych w 2022 r. przepisów techniczno-budowlanych, które dotyczą zasad projektowania dróg publicznych.

Warto dodać, że pierwsze PI było wykonywane dla odcinka Wrocław – Kłodzko w 2015 r., podobnie jak dokumentacja STEŚ. W trakcie sporządzania STEŚ doszło jednak do zmian w rządowych programach infrastrukturalnych, m.in. dodano S8 Kłodzko – Boboszów czy obwodnicę Złotego Stoku. W 2020 r. wykonano opracowanie pn. „Koncepcja obsługi transportowej regionu Ziemi Kłodzkiej”, które wskazało na niezbędne działania w obszarze polityki transportowej Ziemi Kłodzkiej na terenie województwa dolnośląskiego oraz subregionu Sudety 2030. W związku z powyższym w 2021 r. wyodrębniono z prac przygotowawczych odcinek S8 Bardo – Kłodzko, aby w dalszych pracach wziąć pod uwagę rozwój innych dróg krajowych, które mają na siebie wpływ.

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033.

Dla dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami, prace znajdują się na etapie opracowań studialnych.

źródło: GDDKiA
fot. GDDKiA
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ