Miliardy na budowę nowych dróg
Od początku 2024 r. podpisano 25 umów, zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r., a ich liczba jeszcze wzrośnie. Podpisane w tym roku umowy na realizację to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 r. na inwestycje wydano ok. 17 mld zł, a prognoza na ten rok to ok. 20 mld zł. W realizacji jest ponad 1,6 tys. km nowych dróg.
Stabilna perspektywa i zabezpieczone środki
Co więcej, umowy już podpisane i te planowane do podpisania zapewnią w najbliższych latach wydatkowanie na inwestycje na poziomie ok. 20 mld zł rocznie. Taki poziom planuje się utrzymać co najmniej do 2030 r. Oczywiście zakładana kwota wydatków nie jest przypadkowa. Stały, wysoki poziom wydatkowania środków z długoterminową perspektywą, optymalny portfel zamówień inwestora i właściwie skalkulowane oferty wykonawców, a dalej sprawna realizacja kontraktów - to splot działań, który jest fundamentem dla stabilności branży budowlanej.
Kolejne inwestycje już czekają
W trakcie przetargu znajduje się obecnie 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości ok. 183 km. Wśród realizowanych obecnie 122 zadań znajduje się blisko 103 km autostrad i ponad 1210 km dróg ekspresowych. Ale to nie koniec. Będą kolejne przetargi, jednak te mogą być następstwem ukończenia prac przygotowawczych. Obecnie na tym etapie znajduje się ponad 3 tys. dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe. Dla części z nich proces uzyskiwania decyzji środowiskowych, rozpatrywania odwołań od nich lub uzupełniania dokumentacji, głównie o badania geologiczne, jest w toku, aby jak najszybciej przejść do realizacji w systemie Projektuj i buduj. Dla pozostałych opracowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Często jest to proces długotrwały, związany z odwołaniami od uzyskanych decyzji, ale bez jego ukończenia nie można przejść do kolejnego etapu realizacji inwestycji i w efekcie zakończenia procesu budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Przemyślane decyzje inwestora
W niektórych przypadkach, takich jak rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą czy budowa północnego wylotu ze stolicy drogą ekspresową S7, zdecydowano się na budowę w trybie tradycyjnym. Projektanci już pracują nad dokumentacją dla A2 i zbliża się rozstrzygnięcie przetargu na S7. Dla obu tych zadań, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), zostaną ogłoszone przetargi na budowę. W ten sposób będą również realizowane ostatnie trzy odcinki autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej. Dla dwóch z nich Wojewoda Lubelski kończy postępowanie związane z wydaniem decyzji ZRID.
Na bieżąco prowadzone są rozmowy z branżą, a jednym z jej obecnych postulatów jest zwiększenie liczby inwestycji prowadzonych właśnie w trybie tradycyjnym, Buduj. Nadal priorytet będzie miała formuła Projektuj i buduj, ale systematycznie zwiększany będzie udział przetargów Buduj. Według analiz nagłe i całościowe przejście na model Buduj mogłoby rozregulować ogłaszanie nowych przetargów na ok. 2 lata, co nie jest dopuszczalne dla żadnego odpowiedzialnego zamawiającego.
Konsekwentnie do celu
20 lat temu było blisko 720 km dróg szybkiego ruchu. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć tych dróg, liczącą 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3278,8 km dróg ekspresowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, celem jest sieć dróg szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.
Obecnie realizowane jest ponad 100 km autostrad, a po ukończeniu A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa, do budowy pozostanie jeszcze A50 wchodząca w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jako pierwsza ruszy też rozbudowa o dodatkowy pas ruchu autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą.
W realizacji znajduje się też ponad 1210 km dróg ekspresowych, a kolejne odcinki o łącznej długości ok. 1400 km są na etapie przygotowania. To kolejne inwestycje, które wydłużą najważniejsze szlaki komunikacyjne umożliwiające sprawne przemieszczanie się po kraju. Od początku roku podpisano 20 umów na realizację kolejnych odcinków dróg ekspresowych, a na tym nie koniec.
Kolejne lata to kolejne kilometry kluczowych, ekspresowych połączeń
Jeszcze w wakacje udostępniony zostanie dolnośląski, ponad 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra. Odcinek wyjątkowy, bo z dwoma, dwunawowymi tunelami, z czego jeden o długości prawie 2,5 km, który będzie najdłuższym tunelem pozamiejskim w kraju, a jednocześnie najdłuższym tunelem drążonym w skale. Ten rok będzie wyjątkowy dla S3 z jeszcze jednego powodu. Planuje się udostępnienie kierowcom dwóch ostatnich fragmentów tej trasy o łącznej długości 33 km - Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn (oba w woj. zachodniopomorskim). Po ukończeniu tych odcinków, cały ciąg drogi ekspresowej S3 o długości ok. 470 km od portów w Świnoujściu do granicy z Czechami będzie służył kierowcom.Oprócz wspomnianej S3 domykana jest realizacja innych dróg ekspresowych (S1, S6, S7, S8, S17, S19 i S61), przygotowując dokumentację wydłużenia pozostałych ekspresówek.
Silna branża budowlana to nie tylko drogi
Branża budowlana to również koleje, energetyka, lotniska i porty. Do tego inwestycje w obronność i te samorządowe. Zakończenie realizacji nałożonych na GDDKiA programów infrastrukturalnych (Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2024-2030 (z perspektywą do 2033 r.) oraz Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030) nie będzie oznaczało załamania branży budowlanej. W miejsce budowy nowych dróg pojawią się programy i przetargi na utrzymanie rozwiniętej i praktycznie kompletnej sieci (tak jak ma to miejsce w państwach Europy Zachodniej, które swoją docelową sieć dróg już wybudowały). W takim scenariuszu nowe inwestycje będą polegały na poszerzaniu istniejących dróg i likwidacji wąskich gardeł.
Komentarze