Krok bliżej do budowy obwodnicy Pradeł
Piętnastu wykonawców jest zainteresowanych realizacją inwestycji, a pięć ze złożonych ofert mieści się w kwocie, jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na budowę obwodnicy w ciągu DK78. Najtańszą ofertę, w wysokości ponad 64 mln zł, złożyła firma NDI z Sopotu.
To już druga obwodnica, która powstanie w województwie śląskim w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic. Inwestycja będzie realizowana w systemie "Buduj". O wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu ogłoszonym 24 maja zdecyduje cena. Prace budowlane, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez uwzględnienia okresów zimowych).
Ponad 2-kilometrowe północne obejście miejscowości zostanie zrealizowane na nowym śladzie jako jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu, o nawierzchni dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Przewidziano także przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km, budowę jezdni dodatkowych dla obsługi przyległego terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z obsługą drogi krajowej. W ramach inwestycji powstaną dwa ronda, wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla dużych zwierząt nad DK78.
W ramach zadania zaplanowano także budowę dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, obustronnych zatok do kontroli pojazdów, zjazdów, kanałów technologicznych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa obwodnicy stanowi część większego przedsięwzięcia, tj. budowy DK78 na odcinku od Siewierza do Szczekocin, obejmującego obwodnice miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny.
Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim
Wyłoniono już najkorzystniejszą ofertę na realizację obwodnicy Kroczyc na DK78, obecnie trwa kontrola uprzednia postępowania przetargowego prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i finalizacji wszystkich procedur na przełomie III i IV kwartału planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą. Pozostałe trzy z pięciu planowanych obwodnic są jeszcze w fazie przygotowania. Przetarg na realizację obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowano na IV kwartał 2024 r., a budowę w latach 2025-2027.
Na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Przetarg na jej realizację zaplanowano na III kwartał 2026 r., a zakończenie budowy na lata 2028-2031.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2031.
W ciągu kilku lat, dzięki realizacji rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z kilku miast. Pięć obwodnic o łącznej długości prawie 50 km pozwoli ominąć miejscowości takie jak Blachownia i Herby w ciągu DK46 oraz Nakło Śląskie i Świerklaniec, Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy w ciągu DK78.
Cel
Dzięki tym inwestycjom, DK78 rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w województwie świętokrzyskim, ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Realizacja obwodnic w nowym śladzie umożliwi kierowcom komfortową jazdę i wyeliminuje ryzyko wypadków związanych z wymuszaniem pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z budową obwodnicy Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego w północno-wschodnich rejonach województwa śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczną część ruchu tranzytowego i regionalnego, co spowoduje, że na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. W efekcie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączeń z autostradą A1 i drogą krajową DK11, a w przyszłości z drogą ekspresową S11.
Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli natomiast na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego, a także poprawi komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Komentarze