Kolejny odcinek S17 w realizacji
Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 między Izbicą a węzłem Zamość Sitaniec. Jest to pierwszy fragment S17, prowadzącej z Piask do Zamościa, który przechodzi do realizacji.
W ramach inwestycji za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne będzie konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu wynosi około 504 mln zł. Odcinek drogi będzie przebiegać w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17, rozpoczynając się za Izbicą, omijając Chomęciska Małe od zachodu i kończąc w okolicach Sitańca. Powstaną dwa węzły (Stary Zamość, Zamość Sitaniec) oraz 27 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Zostaną także wybudowane drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia oraz system zarządzania ruchem, a drogi poprzeczne krzyżujące się z planowaną drogą ekspresową zostaną przebudowane.
Wykonawca ma 41 miesięcy na zaprojektowanie, wybudowanie trasy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, przy czym okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca nie są wliczane do czasu budowy. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) powinien trafić do Wojewody Lubelskiego latem przyszłego roku, a budowa planowana jest na lata 2026-2028.
W kontekście drogi ekspresowej S17, odcinek między Piaskami a Hrebennem realizowany jest w formule Projektuj i buduj. Oprócz odcinka Izbica – Zamość Sitaniec, dla którego podpisano umowę, na etapie realizacji znajdują się trzy inne odcinki: Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne, obejmujące łącznie około 55 km. Wnioski o wydanie decyzji ZRID dla tych odcinków zostały złożone w ubiegłym roku, a procedury te są w toku. W ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania dotyczące ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu tych procedur i wydaniu decyzji ZRID będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
Na etapie przetargu znajdują się odcinki Piaski – Łopiennik (16,7 km) oraz Krasnystaw – Izbica (18,8 km), dla których wyłoniono już wykonawców. Po zakończeniu standardowych kontroli oraz przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umów przez wykonawców możliwe będzie podpisanie umów. Dwa kolejne odcinki, Łopiennik – Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (12 km), są na etapie prac przygotowawczych i posiadają już decyzje środowiskowe. Przetargi na realizację tych zadań planowane są na przyszły rok.
Trwa również przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Obecnie trwa ocena złożonych ofert.
Droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne to istotny fragment trasy S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne, będącej również częścią międzynarodowej trasy E372 prowadzącej z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk, a na obwodnicy Lublina z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).
Komentarze