Obwodnica Zatora z wykonawcą!
Firma Skanska za 78,6 mln zł zbuduje 2,1 km nowej drogi krajowej nr 28, która od południowego zachodu ominie to małopolskie miasto. Wykonawca został wybrany w trybie dialogu konkurencyjnego. Zastosowaliśmy tę niecodzienną procedurę z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji wykorzystującej metodykę BIM (ang. Building Information Modeling).

Oferty zostały złożone przez trzy firmy wyłonione w pierwszym etapie dialogu konkurencyjnego. Były one oceniane zgodnie z następującymi kryteriami:
- zastosowany zakres BIM – 40 pkt,
- cena – 35 pkt,
- przedłużenie okresu gwarancji jakości – 20 pkt,
- zagospodarowanie destruktu asfaltowego na placu budowy – 5 pkt.
Czym jest BIM
Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób, przy użyciu metodyki BIM, która opiera się na zarządzaniu informacją na każdym etapie inwestycji – od projektu, przez realizację, po odbiór prac oraz utrzymanie i zarządzanie obiektem. Wykorzystane zostanie wspólne środowisko danych, w którym zgromadzone będą wszystkie informacje oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. Metodyka BIM staje się coraz bardziej popularna na świecie.
Nowoczesne przedsięwzięcia budowlane stają się coraz bardziej skomplikowane, co wymaga zarządzania dużą ilością informacji niezbędnych do przygotowania, zaprojektowania, budowy oraz utrzymania obiektu, takiego jak budynek czy droga.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Obwodnica biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowych, mostowych oraz instalacyjnych (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Dialog konkurencyjny
Wykonawca budowy został wybrany nie poprzez przetarg nieograniczony, lecz w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianego w ustawie Prawo zamówień publicznych. W pierwszym etapie procedury zgłosiło się sześć firm, z których wyłoniono trzy do prowadzenia dialogu.
Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie BIM. Przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który potem realizowali. Dążono do uproszczenia i automatyzacji niektórych procedur kontraktowych w celu usprawnienia przepływu informacji, które następnie były skutecznie zarządzane przy użyciu BIM.
Z wykonawcami prowadzono cztery tury spotkań. W pierwszych trzech rozmawiano z każdą firmą osobno o doświadczeniach związanych z BIM, korzyściach płynących z jego stosowania oraz rozwiązaniach możliwych do wdrożenia. W czwartej turze przedstawiono wykonawcom opracowaną na podstawie wcześniejszych rozmów koncepcję BIM oraz założenia kontraktu. Był to czas podsumowań i wprowadzania ostatnich uwag, które miały wpływ na ostateczny kształt dokumentów.
Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą inwestycją drogową w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zastosowany zostanie Elektroniczny Dziennik Budowy. Celem kontraktu jest maksymalne ograniczenie dokumentacji papierowej.
Wszyscy wykonawcy zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnej inwestycji. Zarówno przedstawiciele branży budowlanej, jak i drogowcy z GDDKiA mieli poczucie uczestnictwa w procesie, który może zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w kraju. Firmom podziękowano za podejście i gotowość do dzielenia się doświadczeniami.
Obwodnica Zatora
Nowa droga o długości 2,1 km będzie omijać centrum miasta po zachodniej stronie, biegnąc od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Droga będzie jednojezdniowa, klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Inwestycja obejmuje także rozbudowę fragmentów ulic: Wadowickiej (DK28), Gen. Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa), Jana Pawła II oraz Hallera (drogi gminne). Powstaną również nowe drogi gminne, obsługujące przyległy teren, oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna).
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Projekt inwestycji został opracowany z myślą o minimalizowaniu jej wpływu na środowisko, przewidując jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt, a także dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) oraz ekrany akustyczne.
RPBDK
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.
Komentarze