NIK o inwestycjach drogowych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład
Skontrolowane inwestycje, które były finansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, nie były zrealizowane w sposób gospodarny i w pełni rzetelny, a także zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami zawartych umów.
Wiele do życzenia pozostawiał również nadzór administracji samorządowej nad ich przebiegiem, w zasadzie na każdym etapie. W konsekwencji oddawano do użytku drogi z popękaną nawierzchnią, czy też nieprawidłowo wykonanym i funkcjonującym odwodnieniem. Zdarzały się także przypadki odbioru inwestycji, na których wciąż trwały prace. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, NIK skierowała dwa zawiadomienia do prokuratury w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw przy realizacji inwestycji drogowych w woj. opolskim i podlaskim.
Rozwój infrastruktury drogowej należy do jednych z najistotniejszych czynników stymulujących wzrost ekonomiczny regionów. Dlatego też środki budżetowe kierowane na finansowanie inwestycji drogowych odgrywają kluczową rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym. W ocenie inwestycji należy zwrócić uwagę zarówno na liczbę kilometrów wybudowanych lub zmodernizowanych dróg, jak i na jakość użytych materiałów, poprawność zastosowanych technologii oraz zachowanie wysokich standardów technicznych. Dzięki temu trwałość zrealizowanych inwestycji będzie zgodna z oczekiwaniami i nie będzie konieczności przeznaczania dalszych środków na naprawy lub remonty.
Część samorządów nie dysponuje wystarczającym finansowaniem własnym na inwestycje budowlane, które pobudziłyby rozwój w danym regionie. Odpowiedzią na ten problem jest program Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz związków JST. Ma on na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez samorządy. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W przypadku Priorytetu 1 dotyczącego budowy i modernizacji infrastruktury drogowej, dofinansowanie z RFPŁ stanowi do 95% wartości inwestycji. Dofinansowanie przyznane w ramach dziewięciu dotychczas rozstrzygniętych edycji tego programu objęło 99% samorządów w Polsce, a jego łączna wartość to prawie 100 mld zł, w tym na infrastrukturę drogową – 46 mld zł.
NIK kontrolą objęła inwestycje o łącznej wartości blisko 108 mln zł, z dofinansowaniem RFPŁ wynoszącym ponad 93 mln zł. Badano prawidłowość ich przeprowadzenia na wszystkich etapach prac – od przygotowania zadania po jego realizację, odbiory i rozliczenie. Skontrolowane inwestycje powstały w ramach I i II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Projekt Inwestycji Strategicznych.
Więcej można przeczytać na stronie NIK.
Komentarze