Partner serwisu
19 lutego 2025

Estakadą kolejową do Limanowej w ramach projektu „Podłęże - Piekiełko”

Kategoria: Aktualności

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu „Podłęże - Piekiełko” ogłosiła przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark - Limanowa. Zadanie o wartości ponad 1,3 mld zł będzie realizowane do 2029 r. Wybudowane zostaną nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakada. Dzięki inwestycjom PKP PLK mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem. Łatwiejszy będzie transport na południu Małopolski, a nowe drogi, chodniki i bezkolizyjne skrzyżowania poprawią bezpieczeństwo podróżnych, pieszych i kierowców.

Estakadą kolejową do Limanowej w ramach projektu „Podłęże - Piekiełko”

Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark - Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczyrzyca. W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a także tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Dla podróżnych zmodernizowane zostaną perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. poprzez budowę przejścia podziemnego na stacji w Tymbarku. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.

Zapierające dech w piersiach widoki zapewni podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej skrócą się podróże regionalne i dalekobieżne na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłęże - Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut.

Modernizacja linii kolejowej Tymbark - Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych budowane są również wiadukty. Dzięki działaniom PKP PLK miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W mieście powstaną nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km. Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże - Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc - Tymbark i Podłęże - Gdów.

Na największą inwestycję kolejową na południu Polski składa się modernizacja i elektryfikacja 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz i budowa 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Rekordowe rozpoczęcie 2025 roku w przetargach

Pierwsze dwa miesiące tego roku są dla PKP PLK rekordowe pod względem ogłoszonych przetargów. Razem z przetargiem na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark - Limanowa, opiewają one na ponad 11 mld zł. Dotyczą m.in. projektów modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, trasy Skierniewice - Czachówek, czy kolejnych odcinków linii „Podłęże - Piekiełko”. W tym roku PKP PLK planuje ogłosić przetargi o wartości około 16 mld zł. Prace prowadzone będą na ok 1300 km torów. 

źródło: Ministerstwo Infrastruktury
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ