Co najmniej 800 km linii kolejowych zostanie zmodernizowanych w ramach KPO
W ramach Krajowego Planu Odbudowy PKP PLK SA zmodernizują minimum 800 km linii kolejowych. Inwestycje zostaną zrealizowane za 10,7 mld zł.

Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Naszym celem jest uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie —powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Ze względu na istotne znaczenie projektów dotyczących modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych przeznaczono na nie 10,7 mld zł, co stanowi 59% dostępnych środków na inwestycje kolejowe w ramach KPO.
Możliwość wybudowania większej liczby nowoczesnej infrastruktury, która skróci czas dojazdu i poprawi jakość podróżowania koleją w Polsce to efekt wytężonej pracy wiceministra Piotra Malepszaka i Ministerstwa Infrastruktury nad tym, aby inwestycje robić dokładnie takie, jakie powinny być. Nie za duże, nie za małe, frontem do człowieka a nie do ideologii — powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.
W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, wśród których znajduje się m.in. modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz (wartość: 4 mld zł), w ramach realizacji kluczowego dla Małopolski projektu kolejowego Podłęże - Piekiełko.
Kompleksowe wsparcie dla kolei
Inwestycje kolejowe w Polsce finansowane są nie tylko z KPO, ale również z programów takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Instrument „Łącząc Europę” (CEF - Connecting Europe Facility), Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz Regionalne Programy. Łącznie ok. 33 mld zł z funduszy unijnych w latach 2021-2027 pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury kolejowej, zakup nowoczesnych składów i wdrażanie cyfrowych systemów sterowania ruchem.
Komentarze