Kolej na kolej
W najbliższych latach w Polsce planowane są zadania inwestycyjne z zakresu budowy i modernizacji szlaków kolejowych. Planuje się podniesienie prędkości handlowej z 26 do 60 km/h i inwestycje w wysokości 7,3 mld zł w 2014 roku. Czy oznacza to, że w najbliższych latach branża kruszyw będzie mogła liczyć na większe inwestycje ze strony kolei?
Stan obecny
Podobnie jak w przypadku programu budowy autostrad i dróg krajowych, Polska potrzebuje znaczących inwestycji w infrastrukturę kolejową. Eksperci szacują, że w Polsce do utrzymania jest po ok. 20 tys. km szlaków drogowych i kolejowych. W przypadku dróg ogólna, pozytywna ocena ich stanu dotyczy 60-65% całości, w przypadku szlaków kolejowych stan zadowalający osiąga ok. 40%. Program inwestycji w infrastrukturę kolejową, oprócz poprawy stanu
technicznego, również pozwoli wg ekspertów podnieść prędkość handlową pociągów towarowych z dzisiejszych 26 km/h do ok. 60 km/h w przyszłości. Podwojenie średniej prędkości to istotny skok cywilizacyjny oraz poprawa przepustowości szlaków w wielu przypadkach nie bez znaczenia dla producentów kruszyw ekspediujących produkty i oczekujących na powrotne, puste środki transportu. Podwyższenie średniej prędkości handlowej to nie tylko kwestia modernizacji szlaków kolejowych, ale również koncentracja na komunikacji i przepustowości w aglomeracjach m.in. warszawskiej, śląskiej czy krakowskiej. W procesie intensyfi kacji inwestycji należy podkreślić dynamikę wzrostu wydatków inwestycyjnych na kolei z ok. 2,2 mld zł w 2007 roku do 5,3 mld zł w 2013 oraz prognozowanych 7,3 mld zł w roku 2014.
Plany na najbliższe lata
W zakresie planowania i lokalizacji wydatków inwestycyjnych oraz częściowego finansowania ich ze środków unijnych Komisja Europejska wymaga opracowania modelu ruchu dla sieci kolejowej. Model sieci ma być odpowiedzią, gdzie powinny być zainwestowane środki finansowe, aby w przyszłości uzyskać najbardziej efektywny i optymalny wynik w przewozach pasażerskich i towarowych. W zakresie zakresie formalnym i proceduralnym inwestycje kolejowe będą charakteryzować się pozytywnym rozwojem. Korzystając z „doświadczeń” drogowych, utworzono m.in. Biuro Zarządzania Projektami Kolejowymi oraz zweryfikowano procedury przetargowe. Celem tych
działań jest profesjonalny nadzór nad projektami już realizowanymi, a także pewne zmodyfi kowanie i prowadzenie procedury przetargowej, w której cena staje się decydująca po wyborze wiarygodnych i profesjonalnych oferentów z doświadczeniem i wymaganym potencjałem wykonawczym. We wstępnym etapie postępowania ważne jest rozpoznanie oferentów, a w kolejnym dopiero zaproszenie najlepszych do procedowania związanego z ceną za kontrakt. PKP PLK S.A. w latach 2014-2020 zamierza znacząco poprawić warunki zarówno transportu osobowego, jak i towarowego. W ruchu towarowym dotyczy to m.in. połączeń portów morskich z Górnym i Dolnym Śląskiem, korytarza E-30/CE-30 (Węgliniec-Wrocław-Kraków-Rzeszów-Medyka), CE-59 (Chałupki-Kędzierzyn-Wrocław Szczecin) oraz m.in. trasa CE 65 tzw. Węglówka, a w ruchu pasażerskim Szczecin-Poznań-Wrocław; Warszawa-Białystok; Warszawa-Lublin; Warszawa-Poznań; Warszawa-Radom. Oprócz projektów szlakowych inwestycje będą dotyczyły również sieci aglomeracyjnych: Górnego Śląska, Krakowa i Warszawy.
Cały artykuł w magazynie Surowce i Maszyny Budowlane 3/2014
Fot. www.freeimages.com