Czego nie wiesz o Stade Velodrome?
Wydarzenia sportowe najwyższej rangi mają zawsze przynajmniej jeden wspólny mianownik. Angażują potężną infrastrukturę, która powstaje specjalnie na potrzeby danych mistorzostw lub jest do nich dostosowywana. Nie inaczej było ze Stade Velodrome, stadionem na którym rozegrały się losy awansu do półfinału Euro 2016 Reprezentacji Polski w piłce nożnej.
Rowerowy stadion
Oryginalna nazwa stadionu pochodzi od toru kolarskiego, który znajdował się na nim do 1970. Aktualnie jest to domowy obiekt Olympique Marsylia. Stadion brał już udział w najważniejszych spośród turniejów piłkarskich począwszy od Mistrzostw Świata 1938, poprzez Euro w 1960 i 1984. Obiekt służył także kibicom podczas MŚ w 1998. Dysponując 67 394 miejsc , Velodrome jest drugą co do wielkości areną we Francji.
268 mln euro
Astronomiczne koszty przebudowy stadionu pokrył prywatny operator, ale to wykonawcy poświęcili ponad 400 000 godzin pracy na dostosowanie infrastruktury do potrzeb i skali wydarzeń sportowych o światowej randze. Ze względu na częste przebudowy przed 2011 rokiem stadion stopniowo tracił na atrakcyjności jako obiekt architektoniczny. Jednak projektanci odpowiedzialni za aktualny kształt areny dołożyli starań, by na Stade Velodrome nie tylko wydarzenia na boisku robiły wrażenie na kibicach. Choć obiekt z daleka wygląda jak wzniesiony z porcelany do jego utworzenia wykorzystano aż 40 000 metrów sześciennych betonu, w tym betonu dekoracyjnego dostarczanego przez rodzimy koncern LafargeHolcim.
Wybór głównego dostawcy cementu, betonu i kruszyw nie mógł być przypadkowy. Zaawansowane rozwiązania technologiczne są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale umożliwiają również pełen recykling elementów betonowych. Konstrukcja wniesiona na blisko 4000 ton stali zbrojeniowej to projekt, który uwzględnia możliwość kolejnych adaptacji.
LafargeHolcim głównym rozgrywającym
LafargeHolcim przoduje w dziedzinie projektowania innowacyjnych stadionów. Koncern dostarczał materiały budowlane – beton, cement, piasek i kruszywa – na potrzeby realizacji aż siedmiu z dziesięciu obiektów, na których rozgrywana jest Euro 2016. Warto wspomnieć, że cztery z nich (Vélodrome w Marsylii, Parc Olympique Lyonnais w Lyonie, Allianz Riviera w Nicei, Stadion im. Geoffroya Guicharda w Saint-Étienne) to ultranowoczesne realizacje spełniające najwyższe standardy architektury stadionowej UEFA. Wykonawcy przewidzieli nawet to, by konstrukcja, jak i dobór materiałów nie utrudniała dostępu kibicom do Wi-Fi oraz internetu 4G!
Do palety produktowej LafargeHolcim umożliwiającej tego typu realizacje wchodzą: beton architektoniczny/dekoracyjny Artevia, beton o wysokiej wczesnej wytrzymałości Chronolia, wylewka anhydrytowa Agilia, CEM V oraz piasek i kurszywa.
Euro 2016 to nie jedyne sportowe doświadczenia LafargeHolcim. Stadion Maracanã w Rio de Janeiro zyskał nowe oblicze, dzięki codziennym dostawom materiałów budowlanych trwającym 24 godziny na dobę przez dwa miesiące z rzędu! Beton i kruszywa dostarczane przez koncern były dostarczane na potrzeby aż pięciu stadionów w czasie Mistrzostw Świata w 2010 roku. Z kolei Stadion BC Place w Vancouver posiada największy tego typu na świecie podwieszany, otwierany dach oraz olbrzymią tablicę wyników. Do wykonania zewnętrznego wieńca obiektu wybrano również jeden z wiodących produktów LafargeHolcim - beton samozagęszczalny Agilia.
Źródło: LafargeHolcim
Źródło fot.: www.keyword-suggestions.com