Miejski tunel Blanka w czeskiej Pradze najdłuższy w Europie
Kompleks tunelowy Blanka – najważniejsza część obwodnicy Pragi – to trasa o długości ponad 6 km, która przechodzi pod historycznym centrum miasta z zachodu na wschód, łącząc Piątą i Ósmą dzielnice Pragi. Z tunelu korzysta codziennie około 80 tysięcy kierowców – dzięki jego otwarciu, natężenie ruchu pojazdów w centrum Pragi znacząco się zmniejszyło, co poprawiło komfort i bezpieczeństwo podróżowania zarówno mieszkańców stolicy Czech, jak i turystów.
Tunel Blanka jest dumą Prażan i pokazem technicznych możliwości spółki Metrostav – głównego wykonawcy inwestycji
Wraz z istniejącymi elementami obwodnicy kompleks Blanka tworzy najdłuższy tunel miejski w Europie.
Obok trzech głównych odcinków tunelowych – Brusnice, Dejvice i Kralovska obora – na obiekt składają się rozbudowane łącznice wielopoziomowych skrzyżowań integrujących tunel z istniejącą siatką ulic.
Korzyści z korzystania z tunelu Blanka:
- Kierowcy oszczędzają średnio 8 minut w porównaniu do przejazdu na powierzchni
- Samochody spalają codziennie 6000 litrów paliwa mniej
- Zanieczyszczenie powietrza w Pradze spadło o 15%
– Kompleks tunelowy Blanka jest wyjątkowym projektem ze względu na swoje rozmiary oraz zaawansowanie techniczne konstrukcji. Metrostav, jako jedna z największych czeskich firm budowlanych, realizuje najważniejsze projekty infrastrukturalne dla Pragi, jak kompleks Blanka czy metro, od którego spółka rozpoczęła swoją działalność ponad 40 lat temu. W naszych przedsięwzięciach ważne jest realne kształtowanie infrastruktury, w tym szlaków komunikacyjnych, dzięki którym miasto zyskuje nowoczesne oblicze, a tysiące kierowców oszczędza czas oraz zyskuje bezpieczeństwo. Tunele Blanka są przykładem nowoczesnego budownictwa z wykorzystaniem przełomowych technologii gwarantujących najwyższą jakość gotowego obiektu – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Do budowy tuneli użyto trzech różnych metod konstrukcyjnych stosowanych w zależności do ukształtowania terenu oraz warunków przestrzennych w tętniącym życiem mieście. Częścią kompleksu Blanka jest długi na ponad 2 km tunel wykonany metodą górniczą, najdłuższa tego typu konstrukcja w Czechach. Niewątpliwy sukces inwestycji sprawił, że władze Pragi planują dalszą rozbudowę infrastruktury drogowej z wykorzystaniem tuneli. Priorytetem jest dokończenie budowy obwodnicy miasta, której obiekt Blanka jest najważniejszym elementem.
W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty tj.:
Most na Wyspie Sobieszewskiej:
- Umowa – o wartości 57,1 mln zł – na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem, pomiędzy konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal a Miastem Gdańsk została podpisana 2 września 2016.
- Budowa obiektu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.
- Most będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami – 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty.
Trasa ekspresowa S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański:
- 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł.
- Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej:
- Przebudowa 5-kilometrowego odcinka ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie.
- Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł, inwestycja ma być gotowa w 2018 roku.
Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację:
Drogi S8: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:
- Przebudowa 4,8 kilometrowego odcinka trasy Armii Krajowej.
- W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów.
- W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
- Metrostav przekazał inwestycję do użytkowania we wrześniu 2015 – miesiąc przed zakładanym terminem.
Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków – Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) – inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: „Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I”.
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie całej Europy – spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy – wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach – każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.
Źródło i fot.: informacja prasowa