Rynek dystrybucji chemii budowlanej w roku 2016 osiągnął sprzedaż prawie 9 mld zł.
Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, przygotowała raport na temat dystrybucji chemii budowlanej w Polsce. Sprzedaż chemii budowlanej stanowi ok. 20% rynku materiałów budowlanych ogółem, rynek ten w roku 2016 osiągnął sprzedaż prawie 9 mld zł.
Analizowany rynek tworzą: kleje budowlane (14% rynku), masy podłogowe (8%), gładzie i tynki cienkie (11%), zaprawy i tynki grube (12%), farby i lakiery (26%), uszczelniacze budowlane (5%), pozostałe wyroby (24%).
Na podstawie bezpośredniego badania firm handlowych, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji chemii budowlanej w roku 2016 osiągnął sprzedaż prawie 9 mld zł. Na wartość tą składają się wszystkie wyroby chemii budowlanej sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część tych produktów, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowy miliard zł).
Sprzedaż chemii budowlanej stanowi ok. 20% rynku materiałów budowlanych ogółem
Rynek dystrybucji chemii budowlanej tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2016 udział hurtowni spadł o 20%, udział sklepów specjalistycznych pozostaje na stałym poziomie, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł o 100%.
Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami sprzedaży chemii budowlanej są CASTORAMA i LEROY MERLIN (prawie 60% rynku), ponad 30% należy do OBI, BRICOMARCHE i MRÓWKI, a 10% sprzedają pozostali.
Natomiast w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych: zdecydowanie dominuje GRUPA PSB (udział 20%), po ok. 10% rozprowadzają GRUPA HANDLO-BUDOWA i SIEĆ BUDOWLANA.PL, a po 2-4% sprzedają: SIG, 3W DYSTRYBUCJA BUDOWLANA, AB BECHCICKI, GRUPA PHMB.
Nabywcami chemii budowlanej są w 60%-ach wykonawcy budowlani, a w 40%-ach inwestorzy. W zależności od typu produktów, struktury sprzedaży bywają jednak odmienne. Np. kleje i uszczelniacze budowlane zakupuje w największym stopniu segment „small professional”, zaprawy i tynki grube segment „big professional”, a farby i lakiery kupują głównie segmenty „do-it-yourself” oraz „buy-it-yourself”.
Komentarze