Dobre 2 lata w infrastrukturze i budownictwie
Minione dwa lata to okres wzmożonej pracy nad dobrymi zmianami w obszarze infrastruktury i budownictwa. 15 listopada 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wraz z wiceministrami podsumowali działania podejmowane w obszarach, za które odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Nowe przepisy w budownictwie
Znowelizowane zostało rozporządzenie o warunkach technicznych mieszkań, które usuwa wiele absurdów. Nowelizacja oznacza m.in. wprowadzenie minimalnej pow. użytkowej 25 mkw. i rezygnację ze wskazywania obowiązkowego wyposażenia kuchni.
Inwestycje drogowe
Polska jest jedna, a to oznacza, że każdy ma prawo do dostępu do wysokiej jakości infrastruktury – niezależnie od tego, z której części kraju pochodzi – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Dlatego zwiększony został limit finansowy na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł. To pozwoli na realizację wielu zadań, których finansowanie nie było do tej pory możliwe. Dokończona zostanie autostrada A1, zbudowany dalszy ciąg Zakopianki, powstanie również kilkadziesiąt ważnych obwodnic.
Szczególnie ważną inicjatywą jest szlak komunikacyjny Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. To kluczowy projekt dla rozwoju zarówno polskich portów, jak i wschodniej części naszego kraju. Na terenie Polski to ponad 700 km drogi. Zapewnione zostało pełne finansowanie tej inwestycji - ok. 30 mld zł. Minister Andrzej Adamczyk powołał również zespół, który czuwa nad terminowością realizacji zadań. Podpisane zostały umowy z wykonawcami na pierwsze odcinki szlaku Via Carpatia: 33 km między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi. Między Lublinem a Rzeszowem kierowcy pojadą szlakiem Via Carpatia w 2021 r. Ukończenie budowy całości szlaku na terenie Polski nastąpi trzy lata później.
Dbałość o polskie firmy
Dzięki wprowadzonym przez MIB zmianom nie powtórzy się sytuacja sprzed Euro 2012, gdy pieniądze nie trafiały do podwykonawców, przez co wiele firm zbankrutowało.
Stworzony został wykaz zapisów, które mogą i które nie mogą znaleźć się w kontrakcie pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami. Termin płatności zobowiązania nie może być dłuższy niż 30 dni. Wprowadzony został także zakaz przerzucania odpowiedzialności na podwykonawców.
W poprzednich latach cena kilometra drogi w Polsce była niezwykle wysoka - sięgała nawet 10 mln euro. W umowach podpisanych na nowych, stworzonych przez MIB zasadach, jest to ok. 4,5 mln euro.
Nadzór nad Systemem Poboru Opłat przejmie podmiot publiczny
Przygotowana została ustawa, zgodnie z którą kontrolę nad Systemem Poboru Opłat – z rąk prywatnego podmiotu zagranicznego – przejmie Inspekcja Transportu Drogowego. Dzięki temu ustalanie zasad funkcjonowania systemu będzie łatwiejsze, a państwo nie będzie musiało każdorazowo negocjować warunków umowy na nadzór. Koszty obsługi systemu będą niższe, a to oznacza jeszcze więcej pieniędzy, które będą mogły zostać przeznaczone na budowę i remonty dróg.
Plany na kolejne 2 lata
Przed MIB kolejne dwa lata, podczas których zostanie przyjęty nowy Kodeks Urbanistyczno-Budowlany, zlikwidowane użytkowanie wieczyste, ułatwiony proces inwestycyjny. Do 2019 r. oddanych zostanie do użytku w sumie 1356 km nowych dróg ekspresowych i autostrad, Polacy na wielu trasach kolejowych pojadą szybciej i bardziej komfortowo, a tysiące osób otrzymają klucze do nowych, tanich mieszkań wybudowanych w ramach programu Mieszkanie Plus.
Komentarze