5 najczęstszych błędów popełnianych przez operatów. Jak ich unikać?
Sposób pracy operatorów nie tylko przekłada się na stan techniczny maszyny, ale także produktywność i rentowność wszystkich realizowanych działań. Przedstawiamy pięć najczęściej popełnianych przez nich błędów, których powinni unikać - podaje Volvo.
1. Wyłączanie maszyny bez wcześniejszego pozostawienia jej na kilka minut na biegu jałowym
Jeśli operator będzie regularnie wyłączać maszynę, nie pozwalając najpierw popracować jej przez kilka minut na biegu jałowym, w końcu doprowadzi do uszkodzenia, a nawet zepsucia turbosprężarki. Jej naprawa może być bardzo kosztowna. Volvo CE zaleca, aby przed całkowitym wyłączeniem silnika operatorzy zawsze pozostawiali maszynę na dwie lub trzy minuty na biegu jałowym.
2. Zmiana kierunku z jazdy do przodu na jazdę do tyłu (lub odwrotnie) przy dużej prędkości
Częsta zmiana kierunku jazdy ładowarki kołowej przy dużej prędkości może w dłuższej perspektywie doprowadzić do awarii układu napędowego. Biorąc pod uwagę ogromny koszt wiążący się z wymianą przekładni, to jeden z tych błędów, którego powinien wystrzegać się każdy właściciel maszyny. Volvo CE radzi, aby operatorzy zawsze całkowicie zatrzymali maszynę przed zmianą kierunku z jazdy do przodu na jazdę do tyłu (lub odwrotnie).
3. Korzystanie z nieprawidłowego trybu pracy koparki
Niektórym operatorom koparek wydaje się, że korzystanie z najwyższego trybu pracy — Heavy (H) — ułatwi im osiąganie najwyższej produktywności. Błąd. Taki sam poziom produktywności mogą uzyskać przy wybranym niższym trybie pracy, jednocześnie zużywając o połowę paliwa mniej.
4. Nadużywanie hamulców i zapominanie o zwalniaczu
Niektórzy operatorzy wozideł przegubowych przyzwyczaili się do „jazdy na hamulcach”. Jednak nawet delikatne opieranie stopy o pedał hamulca sprawia, że silnik wozidła musi pracować ciężej, aby utrzymać zadaną prędkość, a hamulce zużywają się szybciej. Ten sam rezultat daje hamowanie zamiast używania zwalniacza podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Nadmierne zużycie hamulców prowadzi do nadmiernych kosztów związanych z ich wymianą.
5. Zbyt częste przełączanie układu napędowego wozidła przegubowego do konfiguracji 6x6
Wozidła przegubowe Volvo wyposażono w blokady mechanizmu różnicowego, które pozwalają operatorowi przełączać się między konfiguracją 4x6 i 6x6, w zależności od wymaganego poziomu trakcji. Konfiguracja 6x6 zapewnia znakomitą sterowność i stabilność w trudnym terenie. Jednak jeżeli operatorzy korzystają z niej wtedy, gdy nie jest nieodzowna, marnują mnóstwo paliwa i przyczyniają się do nadmiernego zużycia opon.
Odzyskaj pełną kontrolę
Integracja maszyn z systemem telematycznym CareTrack od Volvo CE pozwala śledzić sposób pracy operatora i w razie potrzeby organizować odpowiednie szkolenia. W efekcie można ograniczyć zużycie komponentów, obniżyć koszty serwisowania, zoptymalizować zużycie paliwa i podnieść produktywność, a tym samym — zwiększyć zyski. Dealerzy Volvo dysponują wszystkimi narzędziami niezbędnymi do pomagania klientom w kontrolowaniu ponoszonych kosztów, tak by prowadzić odnoszące sukcesy i rentowne przedsiębiorstwo.
Komentarze