Dlaczego warto zwrócić uwagę na prawne aspekty pracy z ładowarkami teleskopowymi
Typowa ładowarka teleskopowa, w przeciwieństwie do kombajnu czy ciągnika, podlega pod dwa niezależne przepisy związane z jej użytkowaniem. Z jednej strony obejmują ją regulacje dla maszyn podnoszących, a z drugiej strony jest także traktowana jako typowy pojazd mogący poruszać się po drogach publicznych.
Umiejscowienie użytkowe ładowarki teleskopowej w przepisach określa norma ISO 10896-1:2020 Rough-terrain trucks — Safety requirements and verification — Part 1: Variable-reach trucks. W zapisie możemy znaleźć precyzyjne i jasne określenie, formułujące sposób użytkowania - ładowarka teleskopowa to wózek jezdniowy, specjalizowany, ze zmiennym wysięgiem do pracy w trudnym terenie. „To właśnie ta norma odpowiada za zastosowanie dwóch oddzielnych przepisów użytkowania dla ładowarek” – mówi Emil Kaźmierczak, Kierownik Produktu CLAAS – „Wyłącza ona bowiem zapisami ze swojej oceny bezpieczeństwa przemieszczanie się po drogach publicznych. Tutaj swoje zastosowanie ma już Kodeks Drogowy” – dodaje Kaźmierczak.
Ładowarka teleskopowa podczas przemieszczania ładunków, podlega pod regulację Urzędu Dozoru Technicznego. Z kolei podczas poruszania się po drogach musi spełniać przepisy Kodeksu Drogowego. Ładowarka teleskopowa może być więc wprowadzona do obrotu jako maszyna wolnobieżna albo jako ciągnik rolniczy. W skrócie oznacza to, że albo jest traktowana na drodze tak jak kombajn, albo tak jak ciągnik rolniczy (wtedy posiada miejsce na zamontowanie tablicy rejestracyjnej).
Komentarze