Recykling i odzysk kruszyw recyklingowych. Kruszywa recyklingowe jako zamiennik kruszyw naturalnych. Gospodarka obiegu zamkniętego teoria a praktyka
To tytuł prezentacji, z którą podczas sesji "Co w prawie piszczy - omówienie najbardziej aktualnych zagadnień prawnych" podczas XXV Sympozjum KRUSZYWA CEMENT WAPNO (5 października 2018r.) wystąpi Mariusz Grunt, Grunt For Development. Zapoznaj się ze streszczeniem wystąpienia.

Najczęściej popełniane błędy przez organy administracji przy wydawaniu decyzji - studium przypadku
W tym podrozdziale podzielę się z czytelnikami najciekawszymi przypadkami kuriozalnych decyzji odmownych lub umarzających, które nigdy nie powinny być wydane w demokratycznym państwie prawa, a które szczęśliwie udało mi się w większości zakwestionować, a co do pozostałych walka trwa.
Pierwszy: odmowa wydania decyzji na przetwarzanie odpadów dla biogazowni, ze względu na zasady współżycia społecznego i ograniczenia wykonywania prawa własności. W tym przypadku zarówno organ I instancji jak i SKO weszły w obszar prawa cywilnego materialnego i tym samym w kognicję sądów cywilnych. Podstawą decyzji odmownej jest zarzut naruszenia przez Inwestora art. 5 Kodeksu Cywilnego. Przedmiotowe rozstrzygnięcie w tym zakresie może wydać tylko i wyłącznie Sąd Cywilny. Organy administracji nie są uprawnione do rozstrzygania spraw na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego a tylko i wyłączenie w oparciu o wybrane przepisy prawa administracyjnego publicznego zarówno materialnego jak i procesowego.
Przypadek drugi: organ I instancji dwukrotnie nie wykonał prawomocnego wyroku WSA i zablokował zwiększenie mocy przerobowych sortowni, argumentując to "koniecznością wyboru mniejszego zła, aby nie zwiększyć obciążenia dla środowiska naturalnego".
Przypadek trzeci: wydawanie decyzji odmownych w oparciu o przepisy, których nie ma tzw. antyodorowe (potencjalne zagrożenie emisją zanieczyszczeń odorowych).
W sprawie z którą się zetknąłem a dotyczącej działalności sortowni odpadów (głównie przemysłowych i ze zbiorki selektywnej, uznano za negatywnie oddziaływująca na zabudowę mieszkaniową w postaci uciążliwości zapachowej, przy czym stan uciążliwości zapachowej wywiedziono z encyklopedii. Nie powinna budzić żadnych wątpliwości teza, że encyklopedie nie mogą być podstawą rozstrzygnięć administracyjnych!
Przypadek czwarty: w ramach realizacji obowiązku do zapewnienia stronie czynnego udziału (art. 10 k.pa.) organ I instancji poinformował stronę, że zostanie wydana decyzja odmowna, pomimo tego, że wcześniej wydana decyzja była już raz uchylona przez organ odwoławczy.
Jednocześnie organ kurtuazyjnie informuje stronę, że ewentualne wnioski i uwagi jakie strona złoży nie wpłyną na treść decyzji, która będzie odmowna.
Przypadek piąty: organ I instancji po przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia mocą orzeczenia WSA, odmawia zmiany decyzji powołując się na powagę rzeczy osądzonej, w postaci uprzednio wydanej przez siebie decyzji odmownej. Gwoli ścisłości sprawa dotyczyła zmiany decyzji na przetwarzanie odpadów, w części dotyczącej ilości i rodzajów odpadów poddawanych odzyskowi. Organ orzekł, że "uwzględnienie żądania wnioskodawcy prowadziłoby do naruszenia art. 155 KPA. Powyższy przepis dopuszcza bowiem zmianę decyzji ostatecznej jedynie w przypadku tożsamości stanu faktycznego sprawy, tj. w sytuacji nie zmienionego rodzaju inwestycji, a w przedmiotowej sprawie występuje powaga rzeczy osądzonej".
Przypadek szósty: bardzo zbliżony do poprzedniego organ I instancji po dwukrotnym przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia mocą orzeczenia WSA, umarza postępowanie ze względu na wydanie obu decyzji w tym samym stanie prawnym i faktycznym.
Przypadek siódmy z pogranicza ochrony zasad współżycia społecznego i ochrony ludu pracującego. Strona wystąpiła o zwiększenie mocy przerobowych sortowni po jej modernizacji, co wiązało się z utworzeniem dodatkowych miejsc pracy. Co robi organ wydaje decyzję odmowną powołując się na niewystarczający parking, nie zapewniający miejsc do parkowania nowo zatrudnionych pracowników (zasady współżycia społecznego), a przecież przypadki kiedy organ odmawia wydania zezwolenia, są enumeratywnie wymienione w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach.
Przypadek ósmy: po uchyleniu niekorzystnej decyzji w zakresie odmowy zmiany decyzji na zbieranie odpadów, organ I instancji już ponad rok trzyma akta sprawy "głęboko w szafie" i nie podejmuje żadnych ruchów w celu wykonania wyroku.
Przypadek dziewiąty: organ I instancji w sprawie dotyczącej odzysku R 5, po przekazaniu mu sprawy do ponownego rozpatrzenia, doszukuje się braków merytorycznych, przekwalifikuje je na formalne, wzywa stronę do uzupełnienia i grozi pozostawieniem sprawy bez rozpatrzenia.
Przypadek dziesiąty: organ od prawie 6 miesięcy prowadzi sprawę o wydanie decyzji na wytwarzanie odpadów dla sortowni, po kolejnym monicie strony o wydanie decyzji, Starosta prowadzący sprawę uznaje się za organ niewłaściwy i przekazuje sprawę marszałkowi, a ten po kilku tygodniach zwraca stronie wniosek uznając go za niekompletny.
Komentarze