Od redakcji |
Szanowni Państwo
Kilka tysięcy litrów pojemności baku, z którego przez godzinę znika około 200 litrów paliwa. Kilkaset ton wagi, kolejne kilkaset możliwego do przeniesienia ładunku. Kierowcy mówią o nich – domy na kołach. Słowem – wozidła technologiczne – największe pojazdy kołowe zbudowane przez człowieka...
Setki metrów taśmy, imponujące rozmiarami „nadziemne drogi”, przenoszące rozkruszony urobek. Przenośniki taśmowe – stały i charakterystyczny widok wielu kopalni surowców skalnych...
Które rozwiązanie jest lepsze?
Próbę odpowiedzi na powyższe pytanie podejmują na łamach nowego wydania „Surowców...” naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. Problem jest bardzo aktualny, ponieważ planowany rozwój drogownictwa i budownictwa wymusi zwiększone zadania transportowe w krajowych kopalniach kruszyw.
W tym „Autostradowym” numerze magazynu o budowie dróg piszemy bardzo dużo. Aleksander Kabziński mówi, że realizacja planów budowy autostrad i dostosowania dróg do nowych wielkości obciążeń, nie będzie możliwa bez rozwoju produkcji kruszyw w Polsce. Andrzej Tekiel uzupełnia: - Ciągle mamy nadzieję wybudować te blisko dwa tysiące kilometrów autostrad, olbrzymia ilość dróg wymaga naprawy nawierzchni, podniesienia wytrzymałości. Około 6 tys. obiektów mostowych koniecznie trzeba odnowić, co często jest związane z nowymi nawierzchniami betonowymi. Realizacja powyższych planów musi spowodować zwiększenie zużycia kruszyw. Uważam, że kruszywa to świetny biznes przyszłości.
Będzie więc o czym rozmawiać na kieleckiej AUTOSTRADZIE. „Rzeczywistość budowlana” za oknem podsuwa nam istną obfitość tematów i problemów. Miejmy nadzieję, że optymistyczne szacunki i prognozy niebawem się zrealizują.
A już teraz zapraszam wszystkich do lektury magazynu.
Przemysław Płonka
Redaktor wydania
|
|
Temat numeru 2/2005 |
Światowa gospodarka musi być związana (z) cementem Rozmowa z Andrzejem Tekielem | 5 |
Wpływ przemysłu cementowego na środowisko naturalne doc. dr inż. Jerzy Duda | 8 |
Stal nie taka mocna jak ją malują mgr inż. Roman Masek | 12 |
Kruszywa |
A to już było... z historii frezowania skał w krajowym górnictwie odkrywkowym skalnym prof. zw. dr hab. inż. Artur Bęben | 14 |
Autostradą przez Europę autor | 17 |
Manometr cyfrowy KOBOLD | 19 |
Maszyny do produkcji kruszyw i recyklingu DOLTECH | 24 |
Transport samochodowy i taśmowy – wybrane aspekty energochłonności dr inż. Kazimierz Furmanik | 25 |
Mączki i kruszywa wapienne Nordkalk | 30 |
Urabianie piasków i żwirów ze złóż suchych prof. zw. dr hab. inż. Artur Bęben | 34 |
Wozidła technologiczne w górnictwie odkrywkowym dr hab. inż. Roman Jabłoński dr inż. Piotr Kulinowski | 38 |
Beton |
Beton architektoniczny dr arch. Magdalena Jagiełło-Kowalczyk prof. dr hab. inż. Zygmunt Jamroży | 41 |
Moduły stabilizacji jazdy „RSM” Bosch Rexroth Sp. z o.o | 44 |
Maszyny budowlane |
Recykling odpadów budowlanych BH RUDA | 46 |
Przegubowe wozidła MOXY BH RUDA | 47 |
Raport |
Materiały ogniotrwałe dla przemysłu cementowego dr inż. Jacek Szczerba | 49 |