Od redakcji |
Nowoczesny zakład na kryzys
Jakimi cechami powinien charakteryzować się dziś nowoczesny zakład w branży surowców budowlanych? Na pierwszy plan wysuwa się elastyczność i mobilność. Perfekcję w tym zakresie osiągnęła Grupa Lafarge, tworząc koncepcję „standard plant”. To najlepsze rozwiązania, które firma wypracowała podczas konstruowania różnych zakładów na świecie. Zebrano je w całość, by zbudować modułową jednostkę, która mogłaby być – w całości lub w częściach – przeniesiona w inne miejsce na świecie, bez konieczności przerabiania konstrukcji.
Na tej zasadzie stawiano Radkowice II. Zakład, który – jak mówi jego kierownik Krzysztof Pawelczyk – został niejako przystosowany do kryzysu: – Jest bardzo elastyczny i przejście z produkcji np. mieszankowej na grysową nie stanowi żadnego problemu. To kwestia kilkunastu minut przestawienia ustawień. Ponadto jesteśmy przygotowani na wytwarzanie frakcji niestandardowych.
Kolejną nowoczesną linią, uruchomioną w ostatnim czasie, jest należący do KGHM Ecoren zakład do produkcji kruszyw drogowych, dostosowany do przetwarzania hutniczych żużli pomiedziowych zarówno z pieców szybowych, jak i zawiesinowych. Jak podkreśla prezes Janusz Adamczyk: – Układ technologiczny jest elastyczny i umożliwia dowolne komponowanie struktury produkcji.
Mimo że budowa powyższych zakładów rozpoczęła się jeszcze w czasach, gdy branża kruszyw czekała na Euro 2012 i przeżywała okres prosperity, przedstawiciele obu firm zapewniają, że mimo spowolnienia gospodarczego, decyzja ta była słuszna. Krzysztof Pawelczyk zaznacza, że choć niewiele wydarzy się do końca 2013 roku, to od 2014 r. Polska powinna mieć nowe środki na realizację projektów unijnych. Radkowice liczą na budowę dalszego odcinka DK 7 od Kielc w kierunku Krakowa, jak również ukończenie brakujących odcinków pomiędzy woj. świętokrzyskim a mazowieckim. W podobnym tonie wypowiada się Janusz Adamczyk: – Bieżący kryzys uporządkuje rynek, na którym utrzymają się firmy potrafiące zaspokoić najwyższe wymagania jakościowe klientów przy umiarkowanej cenie. W naszym kraju wciąż realizowanych jest wiele inwestycji i to nie tylko drogowych, ale także kolejowych czy budowlanych. |
|
Temat numeru: Nowoczesne zakłady |
Złoża kopalin jako element przestrzeni Barbara Radwanek-Bąk | 12 |
Właściwości górotworu a wydajność urabiania zrywarkami Wiesław Kozioł, Łukasz Machniak, Adrian Borcz | 16 |
Maszyny i urządzenia |
Mała kruszarka do poważnych zadań Atlas Copco | 22 |
Mobilne zestawy kruszące i transport przenośnikowy w wyrobisku szansą na obniżenie kosztów produkcji Metso Minerals (Poland) | 24 |
Powerstone przedstawicielem TEREX® WASHING SYSTEMS Joanna Sidor | 26 |
CDE – obalamy 10 mitów w płukaniu kruszyw BH Ruda | 28 |
Ruszty wagi ciężkiej Wojciech Jachymek | 32 |
125 lat przyszłości HAVER & BOECKER autor | 34 |
Napęd(zamy) maszyny IOW SERVICE | 36 |
Maszyny i technologie jutra Tomasz Karwat | 38 |
Temat numeru: Nowoczesne zakłady |
Radkowice w standard plancie Przemysław Płonka | 40 |
Zdobyć przewagę w okresie kryzysu autor | 44 |
Roboty strzałowe |
Nowe technologie w projektowaniu robót strzałowych na przykładzie kopalni Cementowni Ożarów Iwona Mazur, Józef Pyra | 48 |
Czterocalowy młotek i inne nowości Mincon Poland | 56 |
Jakość |
Jaka kruszarka, taka jakość Tomasz Gawenda | 58 |
Rozwiązania technologiczne. Ich wpływ na ilość i jakość produkowanych kruszyw Karolina Bednarska, Tomasz Grochowina, Tomasz Sobura | 67 |
W pogoni za jakością surowców ceramicznych Ewa Lewicka | 72 |
Prawo |
Słów kilka o odpadach wydobywczych w zakładach górniczych Hubert Schwarz | 80 |
Historia |
Ach gdzie te młoty, gdzie? Artur Bęben | 84 |