Budimex wchodzi w nową fazę prac nad D1D4 na Słowacji
Prace nad budową strategicznego skrzyżowania autostrad D1 i D4 w pobliżu Bratysławy wkraczają w kolejną fazę. Rozbiórka mostu nad D1 umożliwi poszerzenie autostrady i budowę pasów kolektorowych. Budowa, która jest pierwszym projektem Budimex na Słowacji, znacznie usprawni transport po stolicy kraju i w całym regionie tej części Europy.
Prace nad węzłem D1/D4 w ramach rozbudowy odcinka D1 Bratysława – Triblavina postępują pomyślnie. W pierwszych miesiącach prowadzono działania związane z przygotowaniem i wyposażeniem terenu, budową komunikacji na placu budowy, odhumusowaniem czy remediacją podłoża. W ostatnich miesiącach trwały również badania archeologiczne i przenoszenie mediów. Zgodnie z harmonogramem prowadzono także prace nad rozbiórką starego budynku policji i dawnych kurników państwowych oraz wykonano mury oporowe czy posadowienie konstrukcji mostowych.
Pierwszą ważną częścią realizacyjną projektu będzie również budowa tras objazdowych, które odciągną ruch z autostrady D1, tworząc tym samym przestrzeń dla możliwości budowy niezbędnych mostów i połączeń autostradowych w kierunkach Jarovce – Trnava i Trnava – Stupava.
W związku z koniecznością dostosowania poziomu autostrady D1 do przebiegu autostrady D4, projekt zakłada również podnoszenie poziomu autostrady D1 w czasie ruchu. Taki projekt jest ewenementem na Słowacji. Utrzymanie ruchu będzie możliwe dzięki budowie kolektorów objazdowych.
Wiązało się to również z koniecznym usunięciem mostu nad drogą D1. Rozbiórka została pomyślnie przeprowadzona przez Budimex w zaplanowanym terminie w marcu, głównie w godzinach nocnych.
Ze względu na konieczność rozbiórki mostu nad kluczową autostradą na Słowacji, po której codziennie przejeżdża 120 000 pojazdów, musieliśmy zaplanować prace tak, aby rozbiórka odbyła się w weekend. Mieliśmy 14 godzin, podczas których na placu budowy pracowało prawie 100 osób – wyjaśnił dyrektor kontraktu, Igor Sedláček. – Ta faza budowy jest dla nas bardzo ważna, ponieważ pozwoli nam rozpocząć prace nad kolektorami skrzyżowania i ich połączeniem z D1. Jednocześnie rozpocznie się budowa nowego mostu po rozbiórce, którego postęp budowy jest ściśle powiązany z postępem prac na obsługiwanej autostradzie D1 – dodał Igor Sedláček.
Prace potrwają kilka miesięcy i mają na celu zmniejszenie wpływu na ruch drogowy. Ruch będzie utrzymywany na trzech zwężonych pasach ruchu w obu kierunkach w przypadku zmniejszenia prędkości.
Jako firma z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, Budimex posiada bogate doświadczenie w realizacji tysięcy inwestycji infrastrukturalnych, budowlanych i przemysłowych. Podstawowym wyzwaniem tego projektu jest to, że budowa musi odbywać się podczas ruchu. Jednak ten projekt, który jest naszym pierwszym na Słowacji, to także doskonała okazja do transferu naszego know-how i najlepszych praktyk za granicę – powiedział Cezary Łysenko, Członek Zarządu i Dyrektor Operacyjny Budownictwa Infrastrukturalnego, Hydrotechnicznego i Ogólnego w Budimeksie.
Częścią projektu D1 Bratysława - Triblavina, przedłużenia o 3,6 km, jest również całkowita przebudowa i poszerzenie jezdni autostrady D1. Dodany zostanie system informacji autostradowej, pasy parkingowe, a także środki ochrony przed hałasem, ogrodzenie autostrady i przeniesienie mediów. Znaczną część całości stanowić będą mosty, których łącznie będzie osiemnaście.
Modernizacja i rozbudowa odcinka D1 zwiększy komfort ruchu, bezpieczeństwo i płynność ruchu. Jednocześnie połączenie D1 i D4 odciąży autostradę przebiegającą przez stolicę.
Budimex, który buduje co czwarty kilometr autostrad w Polsce, w ostatnim czasie znacząco przyspieszył ekspansję na rynki zagraniczne. Firma od dawna z powodzeniem działa w Niemczech, niedawno weszła na rynek słowacki i czeski, gdzie odniosła już sukces w kilku przetargach. W grudniu spółka podpisała swój pierwszy kontrakt na Łotwie, gdzie w ramach międzynarodowego konsorcjum wybuduje 230-kilometrowy odcinek Rail Baltica.
Film z wyburzania mostu:
Komentarze