Partner serwisu
24 maja 2024

GDDKiA przygotowuje kolejne inwestycje drogowe

Kategoria: Aktualności

Na terenie województwa śląskiego powstaną nowe odcinki dróg ekspresowych i obwodnice miejscowości. Zanim jednak rozpoczną się roboty budowlane, musi być przeprowadzony złożony i długotrwały proces prac przygotowawczych. Sprawdzamy ich postęp.

GDDKiA przygotowuje kolejne inwestycje drogowe

Wśród przygotowywanych inwestycji są m.in. około 65-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 (od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1), naprawa autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Piekary Śląskie oraz dostosowanie całego przebiegu istniejącej S1 do parametrów drogi ekspresowej. Przygotowujemy także inwestycje z rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) oraz zadania na drodze krajowej nr 91, stanowiącej alternatywę dla autostrady A1. Finiszujemy z przygotowaniami do budowy drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.

S11 granica woj. opolskiego i śląskiego – autostrada A1

Ten ok. 65-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej jest na etapie przygotowywania przetargów na wykonanie elementów Koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem podłoża gruntowego oraz uzyskiwania finansowania.

Na tym etapie dokumentacja projektowa zostanie podzielona na następujące odcinki:

  • od granicy województwa opolskiego/śląskiego do granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego;
  • od granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego do węzła Radzionków;
  • od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Równolegle do przetargów procedowane są wnioski o środowiskowych uwarunkowaniach, które złożone zostały w ubiegłym roku.

Naprawa autostrady A1

W grudniu ubiegłego roku odebraliśmy dokumentację projektową w zakresie ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz programów naprawczych. Następnie, w marcu br., przystąpiono do kolejnego etapu umowy, tj. do opracowania dokumentacji projektowej w podziale na branżę: drogową, mostową i inne (w zależności od potrzeb) wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Termin wykonania dokumentacji przypada na lipiec br. Technologia naprawy autostrady A1 zakłada wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni w całości oraz uszczelnienie korpusu drogowego, aby ograniczyć możliwość dopływu wody do warstw nasypowych i wykopowych. Głębokość ingerencji w istniejące nasypy ogranicza się maksymalnie do 2 m, co umożliwi wykonanie prac naprawczych po przekierowaniu ruchu na drugą jezdnię z wykorzystaniem istniejących i nowych przewiązek. Wykonana zostanie warstwa wzmacniająca. W wykopie założono zastosowanie geomateraca gr. 60 cm, w nasypie warstwę poślizgową gr. 30 cm, na której zostanie ułożona geomembrana odcinająca napływ wody, a następnie geomaterac gr. 30 cm. Na takiej warstwie wzmacniającej zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni. Naprawa będzie obejmowała również wykonanie robót towarzyszących polegających na odtworzeniu lub odbudowie: odwodnienia wgłębnego, krawężników, korytek, wpustów, odtworzenie oznakowania oraz elementów BRD. Roboty mostowe obejmą remont sześciu obiektów inżynierskich oraz dziewięciu przepustów. Program naprawczy dla obiektów przewiduje możliwość realizacji remontów niezależnie od działań zawiązanych z częścią drogową. Planuje się również naprawę/odtworzenie budynków toalet i terenów przyległych na MOP-ach Dobieszowice.

Zakończenie opracowania dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 ukaże ostateczny zakres prac oraz podział na odcinki realizacyjne (etapy remontu). Etapowanie prac uwzględniało będzie: możliwości finansowe, techniczne, logistyczne, wprowadzenia zmian organizacji ruchu oraz inne. Termin remontu A1 uzależniony jest od zakończenia prac projektowych oraz od zapewnienia środków finansowych na realizację robót. Ostateczne koszty zadania będą znane po zakończeniu prac projektowych.

Droga ekspresowa S1
Rozbudowa S1 w Dąbrowie Górniczej (odcinek od km 530+480 do km 533+200)
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy tej drogi o długości 2,7 km podpisaliśmy 25 października 2019 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028. Powyższy termin może ulec zmianie z uwagi na trwające analizy doboru docelowego przekroju jezdni.

Rozbudowa S1 Sosnowiec – Mysłowice
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy tej drogi podpisaliśmy 7 lutego 2022 r. Obejmuje ona wykonanie dokumentacji dla odcinka pomiędzy Sosnowcem a Mysłowicami, o długości 4,8 km, z wyłączeniem ponad kilometrowego odcinka projektowanego w ramach odrębnego opracowania przez Gminę Sosnowiec. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Przewidujemy, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (DŚU) nastąpi w III kw. br. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028. Powyższy termin może ulec zmianie z uwagi na trwające analizy doboru docelowego przekroju jezdni.

Rozbudowa S1 w Sosnowcu pomiędzy ul. Inwestycyjną a węzłem Sosnowiec Jęzor
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy drogi o długości 2,7 km podpisaliśmy 1 czerwca 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o uzyskanie decyzji ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2028. Powyższy termin może ulec zmianie z uwagi na trwające analizy doboru docelowego przekroju jezdni.

Rozbudowa S1 w Sosnowcu pomiędzy węzłem Sosnowiec Jęzor a węzłem Mysłowice Brzęczkowice
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy drogi o długości 2,7 km podpisaliśmy 1 czerwca 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o uzyskanie decyzji ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2028. Powyższy termin może ulec zmianie z uwagi na trwające analizy doboru docelowego przekroju jezdni.

Rozbudowa S1 Mysłowice – Lędziny
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy drogi o długości 5,4 km podpisaliśmy 5 lipca 2019 r. DŚU otrzymaliśmy 13 lipca 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2027. Powyższy termin może ulec zmianie z uwagi na trwające analizy doboru docelowego przekroju jezdni.

Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim
W województwie śląskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, powstanie pięć inwestycji. Obwodnice Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46 oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78 powstaną w systemie Projektuj i buduj. Pozostałe trzy - Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78 - w systemie tradycyjnym. Przyniesie to łącznie prawie 50 km nowych dróg krajowych.

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46
12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji. Długość obwodnicy wyniesie niemal 11 km. Zakończyliśmy już spotkania informacyjne dotyczące przebiegu obwodnicy. Przewidujemy, że złożenie wniosku o wydanie DŚU może nastąpić na przełomie II i III kw. tego roku. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2028-2030.

Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78
12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji. Długość obwodnicy wyniesie niemal 12 km. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2031.

Obwodnica Kroczyc i Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78
Zakończyliśmy opracowywanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla tych dwóch obwodnic. W marcu br. uzyskaliśmy ZRID dla obwodnicy Pradeł o długości ponad 2 km, natomiast dla ponad 9-kilometrowej obwodnicy Kroczyc – w kwietniu br. Dla tej trasy w listopadzie 2023 r. ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie wykonawcy i w lutym br. otworzyliśmy nadesłane oferty. Obecnie trwa ich badanie przez komisję przetargową. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, do podpisania umowy na realizację tej nowej jednojezdniowej drogi powinno dojść na przełomie II i III kwartału. Z kolei dla obwodnicy Pradeł przetarg na jej budowę ogłosimy jeszcze w II kw. 2024 r.

Obwodnica Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78
27 listopada 2020 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do wniosku o decyzję ZRID) dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość obwodnicy wyniesie około 13 km. Realizację inwestycji zaplanowano w latach 2025-2027, po wcześniejszym zapewnieniu finansowania.

Droga krajowa nr 78
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (odcinek Kromołów - Żerkowice)
Jesteśmy na końcowym etapie postępowanie przetargowego na wyłonienie wykonawcy tego 7,5-kilometrowego odcinka. Na początku maja br. wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę i przy braku odwołań oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będziemy mogli na przełomie II i III kwartału br. podpisać umowę. W styczniu br. uzyskaliśmy ZRID, a realizację zadania zaplanowaliśmy w formule tradycyjnej w latach 2024-2027.

Droga krajowa nr 91
W realizacji mamy już niemal 20-kilometrowy odcinek DK91. Roboty budowlane trwają na odcinkach Markowice – Brudzowice, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy oraz Zawada – Siedlec Duży. Wartość tych inwestycji to ponad 364 mln zł. Na dwóch odcinkach (Koziegłowy – Markowice oraz Siewierz – Podwarpie) trwa uzyskiwanie finansowania. Tam prace projektowe już się zakończyły. Z kolei dla odcinka Brudzowice – Siewierz przygotowujemy dokumentację projektową. Przewidujemy, że złożenie wniosku o ZRID nastąpi w IV kw. br. Realizację zadania zaplanowaliśmy w formule tradycyjnej w latach 2026-2027, po wcześniejszym zapewnieniu finansowania. Całość przebudowy DK91 na odcinku od Częstochowy do Podwarpia powinna się zakończyć w 2027 r.

źródło: GDDKiA
fot. GDDKiA
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ