Układanie asfaltu - prace krok po kroku
Nawierzchnie asfaltowe pokrywają zdecydowaną większość polskich dróg. Chociaż w ostatnich latach powstają również trasy betonowe – pod koniec 2021 roku mieliśmy 962 km betonowych dróg ekspresowych i autostrad – to po asfalcie poruszamy się najczęściej. Dlaczego właśnie ten materiał jest powszechnie używany? Jak wygląda budowa drogi asfaltowej? I czy nawierzchnia asfaltowa to to samo co bitumiczna?
Asfalt to materiał, którego używa się do budowy różnego rodzaju dróg – od wiejskich szos, przez miejskie ulice, aż po drogi krajowe – i nie tylko. Wykorzystywany jest również do tworzenia ścieżek rowerowych, parkingów, placów, podjazdów, tuneli czy mostów.
Dlaczego właśnie asfalt?
Z czego wynika tak duża popularność asfaltu? M.in. z tego, że asfalt ma niskie koszty początkowe i dużą trwałość w czasie, a dodatkowo da się go częściowo odzyskać. Materiał nadaje się bowiem do recyklingu i po powtórnym przetworzeniu ma równie dobre właściwości jak na początku.
Poza tym, jeśli nawierzchnia asfaltowa jest odpowiednio zaprojektowana, skonstruowana i utrzymywana, może służyć nawet kilkanaście lat i więcej, a gdy ulega uszkodzeniu, łatwo się ją naprawia – wystarczy przeprowadzić prace bitumiczne.
Ponadto układanie asfaltu zajmuje stosunkowo niewiele czasu – inwestycję można ukończyć dość szybko – co ma znaczenie w wielu projektach. Dodatkowo nawierzchnia asfaltowa ma najniższy poziom hałasu spośród dostępnych rozwiązań i wysoki poziom bezpieczeństwa ze względu na swoją porowatość.
Budowa nawierzchni asfaltowej – etap pierwszy
Jak buduje się drogi asfaltowe? Etap pierwszy to przygotowanie asfaltu, czyli inaczej masy bitumicznej. Masę, a dokładniej mówiąc mieszankę mineralno-asfaltową o odpowiednich proporcjach, produkuje się w asfaltowniach i przewozi na miejsce wykonywania prac.
Czas przygotowania i transportu mieszanki ma bardzo duże znaczenie, ponieważ asfalt, który będzie rozkładany, musi zachować właściwą temperaturę – od około 140 do 190 stopni Celsjusza. Jeśli okaże się, że jest zbyt zimny lub zbyt gorący, nie da się go użyć.
Tworzenie drogi asfaltowej – etap drugi
Etap drugi to ocena wizualna i układanie masy bitumicznej. Ocena wizualna polega na sprawdzeniu, czy asfalt dobrze wypełnia przestrzeń pomiędzy kruszywem, lekko połyskuje i wydziela opary. Dlaczego to ważne? Ponieważ takie cechy świadczą o tym, że ma odpowiednią temperaturę.
Jeżeli masa tworzy zbitą skorupę, nie zachowuje płynnej konsystencji i nie wydziela oparów albo wydziela opary, ale żółte i ma brązowy odcień, jej temperatura jest zbyt niska lub zbyt wysoka.
Wtedy, gdy asfalt spełnia wymogi jakościowe, można załadować nim kosz rozściełacza i rozciągnąć masę na drodze. Prędkość jazdy rozściełacza oraz ustawienie parametrów maszyny należy dostosować do szerokości i grubości nawierzchni.
Układanie asfaltu – etap trzeci
Etap trzeci i ostatni to walcowanie świeżo położonego asfaltu. Walcowanie ma na celu zagęszczenie i wyrównanie kolejnych warstw. Trzeba je przeprowadzić zanim temperatura masy spadnie poniżej 90 stopni Celsjusza, żeby nie dochodziło do powstania spękań pod wpływem silnego nacisku.
Pracami bitumicznymi, w tym budową dróg asfaltowych zajmuje się m.in. firma Radpol, która działa na rynku od ponad 40 lat: https://rad-pol.pl/prace-bitumiczne/
Komentarze