Partner serwisu
12 grudnia 2024

Podsumowanie działań Ministerstwa Infrastruktury

Kategoria: Aktualności

Konsolidacja nadzoru nad spółkami transportowymi, odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, rekordowy budżet na inwestycje drogowe i kolejowe, a także realizacja strategicznych projektów, takich jak Centralny Port Komunikacyjny – to tylko niektóre z kluczowych działań zrealizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury w ciągu ostatniego roku.

Podsumowanie działań Ministerstwa Infrastruktury

– To był bardzo dobry rok dla polskiej infrastruktury. Jednocześnie trudny, wymagający i pracowity. Stawiamy na działania, konsekwentnie budujemy spójny system transportowy naszego państwa – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Integracja systemu transportowego 

Pierwszy rok działalności Ministerstwa Infrastruktury pod kierownictwem ministra Dariusza Klimczaka to czas intensywnych działań w celu scalenia sektora transportowego. Kluczowym krokiem było przeniesienie nadzoru nad wszystkimi spółkami kolejowymi, a także Polską Grupą Lotniczą, w tym PLL LOT pod Ministerstwo Infrastruktury, co umożliwia lepszą koordynację polityki transportowej i usprawni realizację projektu CPK.

Rekordowy budżet na inwestycje

Aby zrealizować ambitne plany rozwoju infrastruktury, Ministerstwo Infrastruktury zabezpieczyło rekordowy budżet inwestycyjny na 2025 r. W przyszłym roku wydatki na drogi i kolej wzrosną do 16,5 mld zł. To więcej aż o 3,6 mld zł w porównaniu z rokiem 2024. Z kolei na utrzymanie dróg krajowych przewidziano 6,5 mld zł – o 1 mld zł więcej niż wynosi limit w roku bieżącym.

Jeśli chodzi o inwestycje w gospodarkę morską to w budżecie na przyszły rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród największych inwestycji, jakie są prowadzone lub zaplanowano, znajdują się budowa infrastruktury związanej z portem kontenerowym w Świnoujściu, prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU, a także budowa infrastruktury dostępowej do portu w Elblągu.

Odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO)

Nowemu rządowi udało się odblokować środki unijne z KPO m.in. na inwestycje infrastrukturalne i transportowe. Na rozwój infrastruktury kolejowej przyznano 18 mld zł, co pozwoliło na podpisanie umów na modernizację ponad 500 km linii kolejowych oraz wsparcie zakupu ponad 70 pociągów przeznaczonych dla połączeń regionalnych. Ponadto PKP Intercity otrzyma ponad 2 mld zł dofinansowania na zakup 56 nowoczesnych lokomotyw i modernizację 248 wagonów. Odblokowane zostały również środki na inwestycje drogowe. Dzięki uzgodnieniom z KE możliwe było m.in. podpisanie umów na budowę obwodnic na drogach krajowych za 2 mld zł, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego przez realizację doświetlenia przejść dla pieszych czy budowę chodników. Dzięki środkom z KPO oddanych do użytku zostało już niemal 20 km obwodnic, a w ponad 250 miejscach poprawiono bezpieczeństwo. Dodatkowo, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko, na rozwój infrastruktury drogowej zabezpieczono 18 mld zł. W ramach KPO trwa również budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk.

Inwestycje w drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego

W ciągu ostatniego roku ogłoszono 21 przetargów na 179 km nowych dróg o łącznej wartości 8,3 mld zł oraz podpisano 39 umów na budowę blisko 490 km dróg za 24,7 mld zł. W tym roku oddano do użytku kolejne 100 km nowoczesnych i bezpiecznych dróg.

W sferze bezpieczeństwa ruchu drogowego MI przygotowało istotne zmiany w przepisach, które m.in. umożliwią młodzieży uzyskanie prawa jazdy od 17. roku życia, a także zaostrzą sankcje wobec kierowców łamiących przepisy – w tym ograniczenie możliwości redukcji punktów karnych czy cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy.

Kolej – modernizacja taboru i strategiczne inwestycje

Jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury w 2024 roku była modernizacja taboru kolejowego. PKP Intercity podpisało kontrakty o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł, w tym umowy na zakup 78 lokomotyw wielosystemowych oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych od polskiego producenta NEWAG SA. Ponadto w ramach kontraktów zawartych między PKP Intercity a PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki zakupiono 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h. Modernizowane są również wagony w zakładach Cegielski, PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki oraz zakładzie naprawczym PKP Intercity Remtrak.

Chcemy, by efektywność kolei opierała się na twardych analizach, które poprawią przewozy, obsługę pasażerów i przyszłe inwestycje – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Wznowiona została budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Dzięki stabilnemu finansowaniu inwestycji oraz wprowadzeniu jasnego i realnego harmonogramu prac możliwe jest prowadzenie działań zgodnie z założonym planem i zapewnienie przewidywalności kolejnych etapów ich realizacji. W listopadzie br. mniejsza tarcza TBM Faustyna zakończyła drążenie czwartego tunelu jednotorowego między Kozinami a Kaliską na trasie podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Tarcza wyprzedziła harmonogram o blisko 2 miesiące. Z kolei większa tarcza TBM Katarzyna kontynuuje drążenie tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ