Podsumowanie działań Ministerstwa Infrastruktury
Centralny Port Komunikacyjny – postępy i plany
CPK to kluczowy projekt infrastrukturalny, który wymagał wielu zmian i urealnienia a dziś jest wreszcie oparty na liczbach. Od grudnia 2023 r. do listopada 2024 r. spółka CPK podpisała kilkadziesiąt umów na łączną kwotę ok. 650 mln zł. Dotyczyły one m.in. usług inżynieryjnych czy opracowania dokumentacji przy budowie linii kolejowych wchodzących w skład „Y”. Spółka CPK otrzymała również projekt budowlany nowego lotniska oraz dworca kolejowego. W najbliższych tygodniach ma również zostać wydana decyzja lokalizacyjna dla lotniska CPK, którego budowa ruszy w 2026 r., a otwarcie terminala lotniczego planowane jest na 2032 r.
Dzisiaj jesteśmy w historycznym momencie, nie pamiętam takiej sytuacji kiedy wszystkie kluczowe, najważniejsze podmioty w lotnictwie cywilnym były pod dobrymi skrzydłami jednego resortu. To ogromny sukces ale i warunek konieczny aby projekt CPK przebiegał bez przeszkód – poinformował wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Rozwój gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej
W mijającym roku Ministerstwo Infrastruktury kontynuowało realizację jednego z kluczowych projektów – budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby w pełni wykorzystać potencjał inwestycji i zapewnić rozwój elbląskiego portu, podjęto decyzję o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. W efekcie, dzięki porozumieniu wypracowanemu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł.
Istotnym filarem rozwoju polskich portów morskich jest także zwiększenie potencjału przeładunkowego zbóż. W gdańskim porcie rozpoczęto budowę 9 nowych magazynów zbożowych, które zwiększą pięciokrotnie pojemność magazynową – do 152 tys. ton rocznie. Dzięki tej inwestycji umacniamy pozycję Polski na rynku eksportu zbóż, jednocześnie zapewniając państwu większą kontrolę nad strategicznymi zasobami.
Przyśpieszyły prace nad budową Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych a zakończenie budowy planowane jest na 2028 r. W celu poprawy dostępu do terminala rozpoczęto realizację nowego toru podejściowego, który zostanie ukończony w 2029 r.
To był bardzo dobry rok dla gospodarki morskiej. Po trzech kwartałach tego roku zyski naszych portów zwiększyły się w stosunku do roku poprzedniego, w porcie Gdańsk o 17%, w Gdyni o 23%, port Szczecin-Świnoujście wzrost o 25% – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Gospodarka wodna i ochrona przeciwpowodziowa
Ministerstwo Infrastruktury podejmuje intensywne prace w celu zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej oraz odbudowy zabudowy hydrotechnicznej uszkodzonej w trakcie powodzi. W celu poprawy stanu budowli hydrotechnicznych i poprawy bezpieczeństwa powodziowego mieszkańców wykorzystane będą środki europejskie, w szczególności w oparciu o program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Łączna alokacja środków europejskich na zadania planistyczne i inwestycyjne w tym programie wynosi 600 mln euro.
Po udanych rozmowach z Bankiem Światowym, w przyszłym roku podpiszemy umowę na 1,5 miliarda euro na zwiększenie odporności przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i górnej Wisły – dodał wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
Infrastruktura dostępowa do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej
Ministerstwo Infrastruktury zaangażowane jest w budowę infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. W sierpniu br. podpisaliśmy umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility - MOLF). Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu do rozładunku ponadnormatywnych i wielkotonażowych ładunków, materiałów i urządzeń, do budowy oraz eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.
Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem, MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.
Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
Komentarze