Kolejne inwestycje GDDKiA
10 wykonawców zainteresowanych realizacją obwodnicy Jasła, oferty w przetargu na realizację obwodnicy Bobolic na DK25 oraz budowa kolejnego odcinka Via Carpatia. To kolejne inwestycje, które realizuje GDDKiA.
Obwodnica Jasła
GDDKiA Otworzyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. To jedno z ośmiu zadań, które powstaną w województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Kwota, jaką inwestor zamierza przeznaczyć na sfinansowanie realizacji tego zadania, wynosi 352 209 791,92 zł. Zestawienie ofert:
- Intercor - 324 178 274,32 zł,
- Mirbud - 341 984 584,02 zł,
- PORR - 379 373 820,00 zł,
- Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy i Mosty Łódź - 385 454 432,39 zł,
- NDI i Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych w Jaśle - 388 602 594,02 zł,
- Budimex - 393 993 227,31 zł,
- Aldesa - 423 728 320,73 zł,
- Strabag - 424 749 672,79 zł,
- Polaqua - 463 993 869,24 zł,
- Duna Polska - 482 624 208,00 zł.
Teraz oferty złożone w przetargu zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).
Zakres
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu jasielskiego. Przebiega przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km, w tym ok. 6,7 km w nowym śladzie oraz ok. 3,1 km po istniejącej DK73. Wybudowany zostanie także łącznik w kierunku Jasła o długości niespełna 400 m.
Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna.
Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.
Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 56 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Podpisanie umowy nastąpi prawdopodobnie w II kwartale 2025 r., a zakończenie prac w II połowie 2029 r.
Obwodnica Babolic
Sześć firm jest zainteresowanych budową trasy o długości 1,1 km, a wartość złożonych przez nie ofert waha się od 32 do 52 mln zł. Najniższą złożył Mostostal Warszawa. Teraz oferty będą analizowane i oceniane, aby wybrać najkorzystniejszą z nich. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w IV kwartale 2027 roku.
Obwodnica będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Przyszły wykonawca będzie miał 13 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na prace budowlane przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Zestawienie złożonych ofert:
- Strabag – 48 665 423,55 zł
- Mostostal Warszawa – 32 017 576,54 zł
- Pol-Dróg Drawsko Pomorskie - 43 665 000,00 zł
- ONDE - 52 267 469,69 zł
- Mirbud - 42 749 701,48 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 38 085 513,67 zł
Kryteriami oceny ofert są w 60 proc. cena, w 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, a w 30 proc. przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne przedłużenia terminów gwarancji.
Via Carpatia
Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego.
Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Wykonawca deklaruje, że mimo zimowej przerwy kontraktowej od 16 grudnia do 15 marca, po przekazaniu placu budowy przystąpi do robót przygotowawczych. Wiele będzie zależało od warunków pogodowych. Pierwsze prace polegać będą m.in. na rozbiórce elementów istniejącej infrastruktury drogowej, wycince drzew oraz przebudowie infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu przerwy zimowej w pierwszej kolejności zaplanowane są roboty ziemne m.in. zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów oraz nasypów, wzmocnienie podłoża gruntowego, wykonanie dróg technologicznych, a także wykonywanie pierwszych fundamentów obiektów inżynierskich.
Inwestycję za ponad 391 mln zł realizuje w systemie Projektuj i buduj firma Strabag. Kolejnym odcinkiem międzynarodowego szlaku Via Carpatia budowanym w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych powinniśmy pojechać w I połowie 2027 r.
W ramach zadania przewidziana jest budowa 13,7 km drogi ekspresowej od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Obwodnica, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. W ten sposób istniejąca obwodnica miasta zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.
W ramach inwestycji zaprojektowanych zostało także sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y Halasy i Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne.
Z kolei węzeł Łukowisko, łączący ten odcinek trasy Via Carpatia z autostradą A2, powstaje już w ramach realizacji autostrady.
Największy plac budowy
Droga ekspresowa S19 będzie miała długość ponad 580 km i prowadzić będzie od Kuźnicy na granicy z Białorusią przez trzy województwa - podlaskie, lubelskie i podkarpackie - do Barwinka na granicy ze Słowacją. Na odcinku od Białegostoku do granicy ze Słowacją będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, korytarza transportowego łączącego wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej jej północną i południową cześć.
Obecnie kierowcy mają już do dyspozycji 187 km ekspresowej S19, w większości na odcinku pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. W realizacji jest 25 odcinków tej trasy o łącznej długości 342 km, w tym 15 odcinków o łącznej długości blisko 200 km jest w budowie.
Komentarze