Federico Tonetti: Dobrze, że nawierzchnie betonowe konkurują z nawierzchniami asfaltowymi
Obecnie w Polsce jest około 600 km dróg i autostrad o nawierzchni betonowej oraz około 600 km lokalnych dróg betonowych. Zdaniem prezesa Federico Tonetti bardzo dobrze, że nawierzchnie betonowe konkurują z nawierzchniami asfaltowymi. - Na polskich drogach jest miejsce dla jednej i dla drugiej technologii, a rywalizacja jest dobra dla rozwoju – podkreśla prezes Tonetti.
Branża cementowa w Polsce z ogromną satysfakcją przyjęła decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o budowie w nowej perspektywie unijnej ponad 800 km nowych dróg ekspresowych w technologii betonu cementowego. Od początku działalności Stowarzyszenie Producentów Cementu zajmuje się popularyzacją nawierzchni betonowych na drogach.
- Zastosowanie cementu do produkcji betonowych nawierzchni drogowych w Polsce jest bardzo ważne. Za stosowaniem betonu do budowy dróg przemawiają zalety nawierzchni betonowych: większa trwałość, przeciętnie 2,5 – 3,5 większa niż asfaltowych, przy nowoczesnych rozwiązaniach gwarantowana 40 – 50 letnia żywotność (nawet przy obciążeniach rzędu 130 kN/oś). Nawierzchnie betonowe bardzo dobrze sprawdzają się na odcinkach dróg o natężeniu ruchu powyżej 20 tysięcy pojazdów na dobę oraz narażonych na ruch pojazdów ciężkich. Trzeba pamiętać, że drogi to inwestycja na pokolenia, dlatego niezwykle istotne są niższe koszty budowy i utrzymania w przypadku dróg betonowych w perspektywie kilkudziesięciu lat – mówił Federico Tonetti, członek Zarządu SPC. – Drogi betonowe są bezpieczniejsze od asfaltowych, są cichsze i jaśniejsze dzięki czemu zmniejszają się koszty ich oświetlenia.
Kolejny raz o tematyce dróg betonowych będzie można usłyszeć podczas seminarium pt. „Drogi Betonowe – dokonania i wyzwania”, które 14 maja 2015 r., w godz. 11 – 15, odbędzie się w Centrum Kongresowym Targów Kielce, podczas Targów Autostrada – Polska 2015.