A. Ptak: w Polsce jest miejsce zarówno dla dróg betonowych jak i asfaltowych
Pierwsze układanie nawierzchni betonowej na zadaniu III odcinka autostrady A1 Stryków-Tuszyn odbyło się 22-23 kwietnia 2015 roku. Ten odcinek A1 będzie kolejną, trwałą częścią sieci drogowej w Polsce, umożliwiającą eksploatację przez kilkadziesiąt lat. Według szacunków GDDKiA w 2020 roku nawierzchnia betonowa będzie stanowiła ok. 26% długości (ok. 1400 km) wszystkich odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na koniec 2014 roku w Polsce było ok. 600 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową. Pierwszą nowoczesną drogę szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową zbudowano w Polsce dwadzieścia lat temu – w 1995 roku. Był to 17-kilometrowy fragment autostrady A12, który służy do dzisiaj.
W 2014 roku GDDKiA przeprowadzając wielokryterialne analizy (pod kątem ruchowym, analizę hałasu, analizę zalet i wad wykonania, analizę kosztów budowy i utrzymania, analizę cen materiałów i analizę jednorodności) wytypowała do realizacji z nawierzchnią betonową w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej ok. 810 km dróg. Analizy GDDKiA jednoznacznie wskazały, że nawierzchnie betonowe zapewniają niższy łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji dróg szybkiego ruchu ( tzw. whole life costs). Z wyliczeń Generalnej Dyrekcji wynika, że już na etapie budowy oszczędności z tytułu wyboru nawierzchni betonowej sięgną 670 mln złotych.
Do zabudowy w technologii betonowej wytypowano odcinki z natężeniem ruchu przekraczającym 20 tys. pojazdów na dobę, odcinki z tzw. ruchem pełzającym pojazdów (wjazdy, wyloty i obwodnice miast) oraz odcinki narażone na większe natężenie ruchu pojazdów ciężkich.
- Branża cementowa w Polsce od 25 lat promuje dobrą, sprawdzoną na świecie technologię budowy trwałych dróg o nawierzchniach betonowych. Uważamy, iż w Polsce jest miejsce zarówno dla budowy dróg o nawierzchniach betonowych jak i asfaltowych. Z wielu analiz wynika, że technologia budowy dróg z nawierzchnią betonową jest w pełni uzasadniona na polskich drogach. Dlatego producenci cementu z ogromną satysfakcją przyjmują decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o budowie 810 km dróg i autostrad z nawierzchnią betonową – powiedział Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Ta decyzja oznacza, że w 2020 r. nawierzchnia betonowa (łącznie z już wybudowanymi odcinkami) będzie stanowiła ok. 26% długości (ok. 1400 km) wszystkich odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce.
PROPOZYCJA RODZAJU NAWIERZCHNI DLA SIECI DRÓG SZYBKIEGO RUCHU DO 2020 ROKU (GDDKiA)
Najważniejsze zalety dróg o nawierzchniach betonowych:
- większa trwałość (przeciętnie 2,5 – 3,5 większa niż asfaltowych),
- przy nowoczesnych rozwiązaniach gwarantowana 50 letnia żywotność
(nawet przy obciążeniach rzędu 130 kN/oś),
- niższe „whole life costs”,
- większe bezpieczeństwo (jasność – dobra widoczność w złych warunkach
atmosferycznych, brak zjawiska koleinowania),
- odporność na wysokie i niskie temperatury,
- ognioodporność,
- mniejsze zużycie paliwa,
- niski poziom hałasu,
– niższe koszty oświetlenia,
W 2014 roku ostatnim betonowym odcinkiem było oddanie do użytku pod koniec listopada 2014 r. 33,6 km drogi ekspresowej S8 z Sieradza do Łasku.
W dniach 22 – 23 kwietnia 2015 roku odbyło się pierwsze układanie nawierzchni betonowej na zadaniu III odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn. Wykonawca – częstochowska firma Budpol - ułożył 1200 metrów nawierzchni betonowej o szerokości 11 metrów. Teraz beton będzie podlegał badaniom makrostrukturalnym, badaniom równości, rozmieszczenia dybli i kotew oraz kontroli innych parametrów. Właściwe układanie nawierzchni rozpocznie się pod koniec maja i potrwa do końca października.
LOKALNE DROGI BETONOWE
Budowę dróg betonowych podejmują także samorządy szczebla powiatowego
i gminnego. Dotychczas w Polsce powstało około 600 km lokalnych dróg betonowych. Samorządowcy wybierają beton ze względu na trwałość, brak zjawiska koleinowania, większą odporność na czynniki atmosferyczne i klęski żywiołowe oraz ze względu na cenę.
Obok dróg realizowanych w technologii tradycyjnego układania nawierzchni betonowych obecna jest w kraju technologia betonu wałowanego RCC.
W październiku 2014 roku droga z betonu wałowanego o długości 3,2 km połączyła dwie miejscowości, dwie gminy i dwa powiaty na Lubelszczyźnie. Obecnie droga Chruślanki Józefowskie – Mikołajówka jest najdłuższą w Polsce drogą wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC. Wykonawca drogi udzielił na nią 10-letniej gwarancji.