Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca…
…Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto. Słowa Władysława Bartoszewskiego stały się inspiracją do przeniesienia tej myśli w sferę biznesu i próby odpowiedzi na pytania, czym tak naprawdę jest zarządzanie przez zaufanie w przedsiębiorstwie oraz czy takie działania mają sens.

Odważne, przyznam brzmiące nieco górnolotnie hasło „Sukces poprzez zaufanie” jest myślą przewodnią przyświecającą firmie Utex-terra (ALAS Utex) od lat. Podjęliśmy się próby weryfikacji naszych zachowań oraz odpowiedzi na pytanie, czy metody zarządzania oparte na zaufaniu są przez nas praktykowane.
Cel: długotrwałe relacje
Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie to budowanie relacji z pracownikami, dostawcami oraz odbiorcami, co wpływa na to jak jesteśmy postrzegani, a w efekcie kreuje naszą konkurencyjność. Budowanie właściwych relacji, a także zaufania pracowników względem pracodawcy jest niezwykle trudnym wyzwaniem. Kluczem jest jednoznaczność w formułowaniu celów i oczekiwań oraz jasność i przejrzystość przekazu. Taki sposób komunikacji pozwala na stworzenie efektywnego zespołu, który jest ukierunkowany na realizację celów i jest świadomy swojego wpływu na osiągane wyniki. Z drugiej strony potrzebny jest przełożony, reprezentujący pracodawcę, który nie tylko potrafi jasno określić zadania, ale również zmotywować, wprowadzić jasny przepływ informacji, a dodatkowo rozpoznać i odpowiednio rozwijać kompetencje osobiste pracowników. Dlatego też, aby osiągnąć zamierzony cel w naszej firmie, skupiamy się na budowaniu długotrwałych relacji z pracownikami, czego efektem w latach 2002-2012 była niemal niezmienna liczba pracowników, z których aż 93% było zatrudnionych na umowy na czas nieokreślony oraz systematycznie zwiększający się średni staż pracy w przedsiębiorstwie. Załamanie rynku było przyczyną konieczności przeprowadzenia restrukturyzacji, a co za tym idzie również wypowiedzenia umów pracownikom. Z 61 pracowników zostało w roku 2013 tylko 47. Wypowiedzenia bez konieczności świadczenia pracy z zachowaniem wynagrodzenia oraz dodatkowe trzymiesięczne odprawy bez względu na staż pracy, pomoc z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, były próbą załagodzenia skutków trudnego dla nas wszystkich okresu. Kolejne lata to dalsze podnoszenie średniego stażu pracy w firmie, który obecnie wynosi blisko 10 lat (na 14 możliwych). Rok 2014 to zatrudnianie pracowników, czasem tych którzy odeszli z powodu restrukturyzacji.
Plan: przekonać załogę i interesariuszy, że firma dba o ich interesy
Przeprowadzona w maju tego roku ankieta pracownicza wskazuje, że ponad 60% pracowników ma zaufanie do swoich przełożonych, tyle samo uważa, że w firmie panuje atmosfera szczerej współpracy. Co drugi ankietowany uważa, że praca w firmie jest stabilna, to niezły wynik w kontekście trudnego 2013 roku. Na pytanie „czy firma dba o interesy pracowników”, pozytywnej odpowiedzi udzieliło 62% ankietowanych, czego nie uznajemy za sukces. Mamy ambitny plan, aby przekonać przynajmniej 90% załogi, że tak właśnie jest. Pomóc w tym mają: specjalne premie motywacyjne, dostosowany do potrzeb załogi program emerytalny oraz stworzenie komfortowych i bezpiecznych warunków pracy. Pomimo trudnych, z ekonomicznego punktu widzenia, ostatnich lat, faktem jest systematyczne zwiększanie średniego rocznego wynagrodzenia pracowników. W firmie funkcjonują również: system ubezpieczeń refundowanych przez pracodawcę, pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa, a także Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Dlatego też celem na kolejne lata jest ugruntowanie przekonania wśród pracowników, że jesteśmy jednym zespołem, mającym te same, wspólne cele, dążenia oraz idee.
Cały artykuł dostępny w magazynie "Surowce i Maszyny Budowlane" 4-5/2015.