Beton – szansa dla polskich dróg
Branża producentów betonu z nieukrywanym zadowoleniem przyjęła ogłoszone przez GDDKIA plany budowy 800 km dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową. Drogi z nawierzchnią betonową charakteryzują się trwałością 2,5-3,5-krotnie większą w stosunku do nawierzchni bitumicznych oraz niskimi kosztami utrzymania w ciągu wieloletniej eksploatacji.

Dzięki jasnej barwie tego rodzaju nawierzchni zwiększa się bezpieczeństwo ruchu, ponieważ poprawia się widoczność podczas jazdy, co ma znaczenie zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Jednocześnie znacząco spadają koszty oświetlenia dróg.
W przypadku nawierzchni betonowych nie występuje zjawisko koleinowania – jest to szczególnie istotne w przypadku intensywnie eksploatowanych dróg, obciążonych ruchem pojazdów ciężkich o nacisku do 130 kN/oś.
Polscy producenci betonu posiadają ponad 20-letnie doświadczenie w budowie tego rodzaju nawierzchni drogowych. W kraju eksploatowanych jest ponad 650 km autostrad i dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową i kilkaset kilometrów dróg lokalnych.
Zdobyte w ciągu 20 lat doświadczenia zaowocowały opracowaniem nowoczesnej dokumentacji technicznej, opartej o najnowsze, światowe trendy w technologii betonu. Jego producenci aktywnie uczestniczyli w przygotowaniu ogólnych specyfikacji technicznych – obecnie podstawowego dokumentu kontraktowego GDDKIA przy realizacji odcinków drogowych z nawierzchnią betonową.
Niezaprzeczalne zalety nawierzchni betonowych powodują, że także coraz więcej samorządów decyduje się na budowę dróg lokalnych w tej technologii, ze względu na ich trwałość i niskie koszty eksploatacji.
Branża stoi na stanowisku, że w Polsce jest miejsce zarówno dla technologii budowy dróg z wykorzystaniem asfaltu, jak i betonu. Każda z nich ma swoje zalety i ograniczenia, które powinny być wykorzystane przy założeniu, że głównym celem jest budowa trwałych i bezpiecznych dróg.
fot. freeimages.com