Jasne drogi
Most Siekierkowski w Warszawie, autostrada A1 Bełk – Świerklany – to niektóre z ostatnio wykonanych inwestycji drogowych, przy realizacji których wykorzystano jasne kruszywa. A jeszcze niedawno jasność nawierzchni osiągano przypadkowo. Od pewnego czasu nastawienie się jednak zmienia, bo jasne drogi to szereg korzyści.
Kruszywa do rozjaśniania nawierzchni były tematem tegorocznego „Salonu Kruszyw”, zorganizowanego 1 czerwca podczas targów Autostrada Polska. W wypowiedziach poszczególnych prelegentów często pojawiały się dane świadczące o zaletach „jasnych dróg”.
– Korzyści z rozjaśniania nawierzchni to zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Lepsza kontrastowość, lepsza rozpoznawalność obiektów. Skutek – więcej widać, zwłaszcza przy trudnych warunkach – argumentowała Elżbieta Uzunow, kierownik Zakładu IMBiGS (na zdj.).
Inne korzyści to m.in. te ekonomiczne. Według danych niemieckich, oszczędności w kosztach oświetlenia dróg i ulic o jasnych nawierzchniach wynoszą od 25 do 40%.
Przy stosowaniu jasnych kruszyw możliwe jest również zwiększenie trwałości nawierzchni, dzięki obniżeniu jej temperatury. W warunkach letnich „jasne drogi” są chłodniejsze o 8-10oC. Stosowane w tym celu kruszywo gwarantuje też wysoką wartość wskaźnika PSV.
Jasne przez przypadek
W Polsce – patrząc historycznie – do budowy dróg używano niegdyś głównie kruszyw bazaltowych. W końcówce lat 90. zaczęto stosować też inne materiały do warstw ścieralnych. Jak jest dziś? – Obecnie często wykorzystuje się jasne kruszywa gabrowe, jednak głównie z powodu ich ceny. Jasność nawierzchni jeszcze do niedawna osiągano więc niejako przypadkowo, nie zwracano na ten aspekt uwagi. Od pewnego czasu jednak się to zmienia – podkreśla Erwin Filipczyk, prezes Śląskich Kruszyw Mineralnych. Dodaje on, że aktualnie produkuje się ponad 300 tys. ton SMA z użyciem kruszyw gabrowych, co daje około 500 km dróg.
Jest tu jednak jeden „haczyk”. Jasność kruszywa nie przekłada się bowiem automatycznie na jasność nawierzchni drogowej. Ten sam rodzaj kruszywa może mieć różne wartości wskaźnika luminancji – wszystko zależy od złoża, okresu wydobycia itp. Nie wszystkie spełniają też wymagania w zakresie ścieralności czy polerowalności. Faktem jest natomiast, że jasne kruszywa są w Polsce powszechnie dostępne, a ich ceny – porównywane do cen innych kruszyw. Można więc przypuszczać, że „jasnych dróg” będzie w naszym kraju przybywać.
Wypowiedzi pochodzą z tegorocznej edycji „Salonu Kruszyw”, zorganizowanego 1 czerwca podczas targów Autostrada Polska. Organizatorem był Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Targi Kielce SA.
Przemysław Płonka, fot. BMP