Partner serwisu
08 kwietnia 2019

2018 rokiem realnego budowania na polskich drogach

Kategoria: Aktualności

Minione dwa lata to okres silnych wzrostów polskiego rynku budowlanego – w 2017 r. nastąpiło długo wyczekiwane rozpoczęcie realizacji inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych środkami UE z bieżącego budżetu, czego efektem był wzrost produkcji budowlano-montażowej, a 2018 r. przyniósł umocnienie skali wzrostów w budownictwie.

2018 rokiem realnego budowania na polskich drogach

Kontynuacja wzrostów na polskim rynku budownictwa

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR ,,Sektor budowlany w Polsce, I poł. 2019 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w 2018 r. produkcja budowlano-montażowa w firmach zatrudniających powyżej dziewięciu pracowników wzrosła realnie o 17%. W podziale produkcji budowlano-montażowej ze względu na typ realizowanych robót, najsilniej wzrosła produkcja budowlano-montażowa w kategorii robót inżynieryjnych − o ponad 23% r/r. Tylko w nieco mniejszym stopniu wzrósł poziom produkcji budowlano-montażowej w kategorii „budowa budynków”.

Wzrosty sprzedaży usług budowlanych w 2017 r. i zwiększenie ich dynamiki w 2018 r. sprawiły, że dla firm budowlanych coraz większym problemem stają się bariery związane ze stroną podażową działalności. W naszej opinii, stopień wykorzystania mocy produkcyjnych w budownictwie wskazuje, że rynek jest już na granicy swoich zdolności podażowych i bez wzrostu nakładów inwestycyjnych czy zmian strategicznych może być trudno utrzymać dynamiczne wzrosty produkcji.

Drogi wciąż głównym podsektorem budownictwa inżynieryjnego, wzrosty najwyższe w kolejnictwie

Okres ożywienia w budownictwie inżynieryjnym, zapoczątkowany w 2017 r., w ubiegłym roku był kontynuowany. W kluczowej fazie realizacji znajduje się obecnie Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK), wkroczył w nią także Krajowy Program Kolejowy (KPK), który nadgonił wcześniejsze opóźnienia. Co więcej, mimo gigantycznego programu inwestycyjnego na drogach i torach kolejowych „dosypano” dodatkowe, potężne środki na kolejne wieloletnie programy (Fundusz Dróg Samorządowych oraz tzw. program utrzymaniowy na kolei).

Drogi pozostają największym podsektorem budownictwa inżynieryjnego, a ich udział w strukturze produkcji budowlano-montażowej budownictwa inżynieryjnego w 2018 r. wynosił około 40%, natomiast włączając w to także mosty i estakady – 46%. Udział drogownictwa, włączając w tę kategorię mosty i estakady, w kolejnych latach powinien utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie 45-46% całego segmentu inżynieryjnego. Najsilniej wzrosły natomiast przychody generowane w budownictwie kolejowym (niemal 48% w ujęciu r/r).

Rozczarowanie programem Mieszkanie+

W oparciu o dane na temat wydawanych pozwoleń budowlanych i nowo rozpoczynanych budów i kierując się obserwacją głównych tendencji rynkowych na rynku deweloperskim, jak również danymi krótkookresowymi (wyniki z końcowych miesięcy 2018 r. i początku 2019 r.), szacujemy, że nadchodzące lata przyniosą dalsze wzrosty liczby mieszkań oddawanych do użytku.

Rządowy program Mieszkanie+ miał w zamyśle dostarczyć tanich mieszkań na wynajem z opcją dojścia do własności dla tych, których nie stać, czy to na zaciągnięcie kredytu hipotecznego, czy na wynajem na wolnym rynku. Minęły ponad trzy lata od początku funkcjonowania programu, i mimo, że zapowiadano 100 tys. mieszkań rozpoczętych do końca 2019 r. już wiadomo, że nie uda się nawet zbliżyć do tego celu.

Bez dodatkowych inwestycji realizowanych w programie Mieszkanie+ nie widzimy jednak szans na przełamanie progu 200 tys. mieszkań rocznie.

źródło: newseria.pl
fot. 123rf.com/fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ