Dobre półrocze LOTOS Asfalt
– Odnotowaliśmy wyższe przychody i większą sprzedaż. Teraz spółka będzie dążyć do umocnienia pozycji lidera na rynku asfaltów modyfikowanych – zapowiada Cezary Godziuk, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.
- W marcu 2018 r. powiedział pan m.in.: “Dążę do tego, żeby LOTOS Asfalt powiększał sprzedaż i osiągał jeszcze lepsze wyniki finansowe”. Pierwsze półrocze tego roku potwierdza te zapowiedzi.
Rzeczywiście, odnotowaliśmy w tym czasie bardzo dobre wyniki. Względem I półrocza 2018 r. spółka osiągnęła o 34% wyższe przychody oraz o 146% większy wynik na działalności operacyjnej, a to oznacza o 66 mln powyżej budżetu na I półrocze 2019 r. Co istotne, w tym roku startowaliśmy z wysokiej bazy: rok 2018 zamknęliśmy sprzedażą o wartości 1,5 mld zł, która już była o 40% wyższa niż w roku 2017.
- Co złożyło się na tak dobre wyniki spółki?
Przede wszystkim to zasługa ciężkiej pracy wszystkich pracowników spółki. Staramy się tworzyć takie warunki, które umożliwiają czerpanie z kompetencji, doświadczenia i zaangażowania pracowników. Mamy specjalistów, którzy potrafią wykorzystać zarówno warunki rynkowe, jak i przewagi konkurencyjne. Wypracowują technologie asfaltów i paliw żeglugowych, ale też dynamicznie odpowiadają na potrzeby klientów. Inne czynniki, które warto wymienić, to trwałe relacje z klientami. Z badań przeprowadzonych przez agencję KANTAR Polska S.A., 90% z nich ma wysoki poziom satysfakcji ze współpracy z nami. Na dobre wyniki wpłynęły też odpowiednie warunki atmosferyczne oraz ograniczenia w dostępie do asfaltu w rafineriach dotkniętych skutkami zanieczyszczonej ropy naftowej z Rosji. Negatywnym czynnikiem były problemy firm budujących autostrady i drogi szybkiego ruchu, zwłaszcza włoskich wykonawców, którzy opuścili place budów.
- Jak przebiega rozruch Kompleksu Koksowania Projektu EFRA?
EFRA jest niezwykle ważną inwestycją spółki LOTOS Asfalt. Bardzo ważne w tym półroczu było osiągnięcie statusu RFSU. W czerwcu nastąpiło płynne przejście z fazy budowy, za którą odpowiadała włoska firma KT do fazy uruchamiania instalacji. Za uruchomienie odpowiada nasza spółka. Obecnie w trakcie prac natrafiamy na mniejsze lub większe usterki, ale do tej pory nie stanowią one zagrożenia dla naszych harmonogramów.
- W maju Grupa LOTOS, ORLEN Asfalt i Budimex podpisały umowę z „asfaltowym” światem nauki, czyli politechnikami w Gdańsku i Warszawie oraz Instytutem Badawczym Dróg i Mostów. Chodzi o badania modernizacji nawierzchni asfaltowych przy użyciu asfaltów modyfikowanych. A produkty te są specjalnością LOTOS Asfalt.
Realizacja tego projektu, którego zakończenie planowane jest w 2020 r., przyczyni się znacznie do rozwoju drogownictwa – poprawy trwałości dróg oraz optymalizacji kosztów budowy poprzez wykorzystanie produktów asfaltowych nowej generacji. Chcemy zbadać wpływ zastosowania asfaltów modyfikowanych w miejsce stosowanych dotychczas asfaltów drogowych, do różnych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Wyniki badań powinny podkreślić zalety i atrakcyjność nawierzchni asfaltowych w porównaniu do nawierzchni z betonu cementowego. Spodziewanym efektem jest przygotowanie przez konsorcjum naukowe nowych kart katalogowych, odpowiednich zapisów i wymogów do dokumentacji oraz wytycznych obowiązujących w budownictwie drogowym w Polsce. Wierzymy, że ten projekt przyczyni się nie tylko do poprawy trwałości dróg w Polsce i optymalizacji kosztów ich budowy, ale także przyniesie stronom porozumienia konkretne korzyści ekonomiczne.
- Jakie działania rynkowe są teraz dla spółki najważniejsze?
Spółka LOTOS Asfalt w dalszym ciągu będzie skoncentrowana na budowaniu trwałych relacji z klientami. W sferze produktów zamierzamy skupić się na rynku asfaltów specjalnych ze szczególnym uwzględnieniem asfaltów modyfikowanych. LOTOS Asfalt będzie dążyć do umocnienia pozycji lidera na rynku asfaltów modyfikowanych. W 2018 roku spółka posiadała około 45% udziału w krajowym rynku asfaltów modyfikowanych. Rynek ten jest obiecujący, ponieważ w okresie 10 lat (lata 2007-2017) udział asfaltów modyfikowanych w rynku wzrósł z 12% do 31%. Asfalty modyfikowane charakteryzują się zwiększoną odpornością na deformacje, zmęczenie, starzenie oraz wpływ warunków atmosferycznych, co znacząco wydłuża ich czas eksploatacji. Naszym celem jest też rozwój innowacyjnych technologii umożliwiających produkcję nowatorskich asfaltów przyjaznych dla środowiska.
Rozmawiał: Robert Stępniak
Komentarze