Pierwsza kompaktowa ładowarka kołowa Volvo zasilana elektrycznie odnosi olbrzymi sukces na niemieckiej plantacji drzew
Leick Baumschulen testuje pierwszą zbudowaną przez Volvo Construction Equipment kompaktową ładowarkę kołową L25 Electric. To cicha, nieemitująca zanieczyszczeń i łatwa w utrzymaniu maszyna, która świetnie uzupełnia flotę przedsiębiorstwa zajmującego się uprawą drzew i kształtowaniem krajobrazu.
Firma Leick Baumschulen — zlokalizowana 30 minut drogi od fabryki Volvo CE w Konz (Niemcy), w której od połowy 2020 roku rozpocznie się produkcja ładowarki L25 Electric — jako pierwsza na świecie testuje naszą nową, „ekologiczną” maszynę.
To zajmujące się uprawą drzew i kształtowaniem krajobrazu przedsiębiorstwo jest klientem Volvo od 34 lat. Mocno angażuje się w kwestie zrównoważonego rozwoju i jest otwarte na nowe rozwiązania techniczne związane z ochroną środowiska. Wykwalifikowani operatorzy zatrudnieni w Leick Baumschulen codziennie wykorzystują kompaktowe ładowarki kołowe do wielu różnych zadań — od przenoszenia palet i załadunku materiałów po równanie lub zgarnianie gruntu.
„To zróżnicowanie potrzeb sprawia, że nasza nowa kompaktowa ładowarka kołowa zasilana elektrycznie może zostać przetestowana we współpracy z klientem w warunkach, w jakich rzeczywiście przyjdzie jej pracować”, mówi Paolo Mannesi, globalny menedżer ds. kompaktowych ładowarek kołowych w firmie Volvo CE.
Przedsiębiorstwo Leick Baumschulen — mające za sobą inwestycję w elektryczne wózki golfowe, ułatwiające prezentowanie klientom ogromnego placu i stanowiska wystawowego — pragnęło poznać korzyści z elektryfikacji floty maszyn budowlanych.
Właściciele firmy, Christoph i Michael Leick, są głęboko przekonani o zasadności elektryfikacji. Towarzyszące jej korzyści doskonale wpisują się w ich podejście do przedsiębiorczości. Postrzegają uczestnictwo w tym projekcie jako duże wyróżnienie ze strony Volvo. Cieszą się, że ich doświadczenie branżowe może pomóc w opracowywaniu przyszłych produktów.
Ładowarka Volvo L25 Electric jest zasilana przez akumulatory litowo-jonowe, umożliwiające wykonywanie standardowych zadań, do których jest przeznaczona, przez osiem godzin w jednym cyklu ładowania — na przykład lekkich prac infrastrukturalnych, ogrodniczych, w ramach kształtowania krajobrazu czy prac rolniczych. Ponadto model L25 wykorzystuje dwa specjalne silniki elektryczne, z których pierwszy zasila układ jezdny, a drugi — hydrauliczny. Rozłączenie tych podsystemów zwiększyło wydajność działania całej maszyny.
Pełna moc, zero hałasu
Pierwsze wrażenia operatorów Leick Baumschulen? Volvo L25 Electric działa podobnie jak typowa maszyna z silnikiem wysokoprężnym, a przy tym oferuje wszystkie zalety napędu elektrycznego.
„Wyróżnia ją optymalna wydajność i znakomite rozwiązania konstrukcyjne. Maszyna działa jak typowa ładowarka kołowa, tyle że zapewnia znacznie większą wygodę kierowcy i mniej oddziałuje na środowisko. Generuje podobną moc przy mniejszym poziomie hałasu i wibracji, ma niższe wymogi względem konserwacji, a także nie emituje zanieczyszczeń w miejscu pracy”, opowiada Christoph Leick, współwłaściciel Leick Baumschulen.
Cicha praca ładowarki Volvo L25 Electric to zdaniem pracowników Leick Baumschulen jedna z jej głównych zalet.
„Maszynę wykorzystujemy też do transportu roślin na terenie naszej areny pokazowej, gdzie co i rusz pojawiają się kolejni klienci. Dzięki tej ładowarce nasi klienci i pracownicy przebywają w dogodniejszych, bo znacznie cichszych warunkach. Możemy więc swobodnie rozmawiać i dyskutować z klientami, nawet gdy w pobliżu pracuje maszyna”, wyjaśnia.
Niemal bezobsługowa
Kolejną dużą korzyścią dla firmy jest łatwość obsługi technicznej.
„Maszyna rzadziej wymaga interwencji serwisowych, ponieważ nie posiada silnika spalinowego. Nie musimy więc codziennie kontrolować poziomów oleju silnikowego i płynu chłodzącego ani uzupełniać paliwa. Wystarczy, że naładujemy ją przez noc, co jest bardzo proste. Cała operacja sprowadza się do podłączenia jednego końca ładowarki do maszyny, a drugiego do zwykłego domowego gniazdka. To wszystko. W zasadzie nie da się zrobić tego źle. Jest łatwo i bezpiecznie”, dodaje.
Mannesi mówi: „Jesteśmy naprawdę zadowoleni z działania maszyny, jeśli chodzi o jej moc, wyjątkowo cichą pracę i komfort kierowcy. W niektórych aspektach wręcz przerosła nasze oczekiwania”.
„Jestem dumny z pracy, jaką włożył zespół Volvo CE w zbudowanie ładowarki L25 Electric. Jak widać, wzorowa współpraca uwidacznia się zarówno w projekcie, jak i w finalnym produkcie. Fantastycznie jest zobaczyć, jak maszyna pracuje u klienta, ułatwiając i udogadniając wykonywanie codziennych zadań. Dla takich chwil codziennie wstajemy z łóżek”.
Kompaktowa ładowarka kołowa Volvo L25 Electric znajduje się obecnie na etapie testów pilotażowych przeprowadzanych w firmie Leick Baumschulen. Maszyna trafi do powszechnej sprzedaży w połowie 2020 roku, kiedy to Volvo CE zakończy rozwój nowych modeli kompaktowych ładowarek kołowych — od L20 po L28 — z silnikiem Diesla.
Komentarze