Nie(do)rzeczny transport
Zaniedbania i brak inwestycji na drogach wodnych doprowadziły do marginalizacji tego systemu transportowego w Polsce. Jest to sprzeczne z ogólnymi tendencjami występującymi w państwach Unii Europejskiej. Dlaczego tak się dzieje, skoro przewóz śródlądowy jest ekonomiczny i generuje najniższe koszty w stosunku do wykonanej pracy transportowej?
![Nie(do)rzeczny transport Nie(do)rzeczny transport](Resources/../Resources/ar/8251/8281/1498541076e102f4.jpg)
Kruszywa i surowce skalne podzielić można na 2 zasadnicze grupy. Pierwsza to kruszywa łamane i blokowe (KŁiB), a druga kruszywa naturalne (KN) w postaci piasków i żwirów. Kruszywa łamane i blokowe wydobywane są w zakładach klasyfikowanych jako górnicze, które zlokalizowane są w znacznej odległości od śródlądowych dróg wodnych. Transport wodny tych surowców opierać się może na transporcie łamanym w relacjach: transport drogowy-wodny lub transport kolejowy-wodny. Występuje tu pełna analogia do organizacji transportu węgla w Polsce. Wydobycie i eksploatacja kruszyw z dna rzeki to, oprócz problemu pozyskiwania kruszyw, również planowane i utrzymanie ustalonych parametrów na drodze wodnej (usuwanie miejscowych przemiałów, zapewnienie wymaganej głębokości tranzytowej). Transport kruszyw wydobywanych z dna drogi wodnej może być realizowany tylko z wykorzystaniem transportu wodnego.
Kruszywa to ładunek masowy, który nie jest wrażliwy na oddziaływania warunków atmosferycznych. Do transportu tej klasy ładunków najkorzystniejsze systemy transportowe to transport kolejowy i wodny. W kopalniach zlokalizowanych na Dolnym Śląsku w roku 2007 wydobyto prawie 30 mln ton KŁiB oraz ponad 13 mln ton KN. Tylko nieznaczna część z tych surowców transportowana była drogą wodną. Uwzględniając zalety transportu wodnego, należy dążyć do wzrostu jego udziału w transporcie kruszyw i kamieni. Obecnie transport śródlądowy uczestniczy w transporcie piasków i żwirów wydobywanych z dna drogi wodnej. Jedno z największych przedsiębiorstw związanych z wydobyciem kruszyw z dna drogi wodnej – HYDROKRUSZ wydobywa rocznie ok. 130-140 tys. ton. Uwzględniając dane GUS za lata 2009 i 2010, można szacować, że ten poziom wydobycia to 58-70% udziału w transporcie wodnym relacji Dolny Śląsk-Dolny Śląsk. W roku 2012 udział ten wynosił 25%.