Trwają zaawansowane prace w projekcie SAFEWAY
Realizację projektu SAFEWAY (ang. Bezpieczna droga) Budimex S.A. rozpoczął się we wrześniu 2018 roku. To projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020. Projekt zakłada stworzenie platformy internetowej w oparciu o system informacji geograficznych (GIS), służącej do przetwarzania i rozpowszechniania informacji wśród organów administracji publicznej, zarządców infrastruktury, pasażerów i firm transportowych – wszystkich użytkowników sieci transportowych jak: drogi, koleje, porty lotnicze czy morskie. Realizacja zaplanowanych w całym projekcie 10 pakietów zadań potrwa 42 miesiące i zakończy się w roku 2022. W czterech z nich bierze udział Budimex SA, jako partner Ferrovial Construction.

W realizacji projektów dotyczących TEN-T, duży nacisk kładziony jest na ocenę ryzyk, poprawę bezpieczeństwa oraz minimalizację zagrożeń związanych z występującymi zjawiskami meteorologicznymi czy katastrofami komunikacyjnymi. Celem SAFEWAY jest zaprojektowanie, ocena
i wdrożenie kompleksowych metod, strategii oraz narzędzi do planowania interwencji technicznych,
a w rezultacie znaczne zwiększenie bezpieczeństwa infrastruktury transportu lądowego.
Wypracowane rozwiązania będą testowane pod względem zarówno skuteczności, jak i uniwersalności. Badania obejmą możliwość przewidywania i wczesnego reagowania na wypadek zagrożeń naturalnych, takich jak: powodzie, susze, pożary, trzęsienia ziemi i osuwiska oraz katastrof wywoływanych przez ludzi: wypadki, terroryzm oraz pożary.
Projekt SAFEWAY będzie polegać na przeprowadzeniu czterech rzeczywistych studiów przypadków,
w czterech krajach, powiązanych z 5 korytarzami sieci bazowej TEN-T. Będą to:
Korytarz Atlantycki, który cechuje się intensywną rozbudową infrastruktury kolejowej
i drogowej na Półwyspie Iberyjskim. Będą tu prowadzone badania nad zjawiskami klimatycznymi, pogodowymi oraz pożarami,
Korytarz Morza Śródziemnego, który przebiega przez Hiszpanię. Południowo-wschodnia część Hiszpanii charakteryzuje się umiarkowanym ryzykiem sejsmicznym, wysokimi opadami
i ekstremalnymi temperaturami,
Korytarze Mórz Północnego i Bałtyckiego oraz Śródziemnego, gdzie analizie poddana zostanie w szczególności infrastruktura kolejowa między Manchesterem a Londynem - najbardziej uczęszczana linia kolejowa w Wielkiej Brytanii,
Port w Rotterdamie oraz odcinek autostrady, dedykowany pojazdom autonomicznym.
W trakcie realizacji projektu testowane będą różne źródła danych, przetwarzanych w czasie rzeczywistym, rozwiązania teleinformatyczne, narzędzia kontroli oparte na teledetekcji i modelowaniu predykcyjnym, a także możliwość ich integracji oraz wykorzystania w systemach zarządzania ruchem.
Komentarze