Ruszyła realizacja ekspresowej obwodnicy Chełma
14 czerwca 2021 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Rafał Weber wzięli udział w podpisaniu umowy na zaprojektowanie i budowę ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12.

Inwestycja zlokalizowana w województwie lubelskim obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, cztery węzły drogowe, 16 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i BRD. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Kontrakt na zaprojektowanie i budowę obwodnicy wynosi prawie 442 mln zł.
- Dzięki budowie obwodnicy Chełma nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, znaczne odciążenie układu komunikacyjnego miasta i zwiększenie przepustowości drogi ekspresowej S12 pomiędzy Piaskami a wschodnią granicą kraju, Dorohuskiem. Obwodnica Chełma będzie stanowić również uzupełnienie dojazdu do realizowanej trasy Via Carpatia - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- To kolejna obwodnica powstająca w sieci dróg ekspresowych i autostrad, tym razem na drodze ekspresowej S12 na terenie województwa lubelskiego. - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Przebieg obwodnicy Chełma
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony miasta Piaski, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ powstanie w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin.
Dzięki zapewnieniu finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości ok. 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza - początek obwodnicy Chełma). Pozwoli to uniknąć zbędnych robót i kosztów związanych z koniecznością tymczasowego skomunikowania obecnej DK12 z nową trasą.
Termin realizacji
W terminie 10 miesięcy ma zostać wykonany projekt oraz powinny zostać złożone dokumenty do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Budowa planowana jest w latach 2023-2025.
Komentarze