Partner serwisu
12 lipca 2021

Kolejne kilometry S19 w realizacji

Kategoria: Aktualności

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą. To już ósmy odcinek trasy Via Carpatia w realizacji w województwie podkarpackim.

Kolejne kilometry S19 w realizacji

Sukcesywnie wydłużamy S19 wzdłuż wschodniej granicy Polski. Już niedługo kierowcy skorzystają z pierwszych odcinków przyszłej Via Carpatia pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. W tym roku podpisaliśmy już pięć umów na realizację S19 w okolicy Białegostoku, Lublina i na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Dzisiejsza umowa na realizację jest 30. podpisaną w tym roku. Dotyczą one dróg o łącznej długości ok. 386 km i wartości 10,7 mld zł.

 

Zakres prac

Umowa przewiduje opracowanie projektu i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości ok. 10,1 km. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy wynosi 478 907 636,94 zł.

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (bez pasa awaryjnego). Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice - Nowy Żmigród - Dukla.

Na tym odcinku S19 powstanie łącznie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt, jedno przejście dolne dla małych zwierząt oraz dwa przepusty). Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowana zostanie również para Miejsca Obsługi Podróżnych Równe (kat. I). 

 

Najważniejsze terminy

Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będzie miał 36 miesięcy (do etapu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych). Wymaganiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy (tzw. kamień milowy nr 1). Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości niemniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej (tzw. kamień milowy nr 2). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r.

 

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej lub skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem licznych osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o łącznym metrażu wykonanych otworów badawczych (9066 mb) i sondowań sprawdzających (1441 mb).  

Ponadto przedmiotowy odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).

 

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:  

30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),

74,2 km - w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj), 

64,4 km - w przygotowaniu (dwa odcinki na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji Koncepcji programowej).

źródło: GDDKiA
fot. GDDKiA
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ