Harmonogram realizacji dróg ekspresowych i autostrad na koniec I kw 2022 r.
Polski Związek Producentów Kruszyw opublikował harmonogram realizacji dróg ekspresowych i autostrad na koniec I kw 2022 r. W tym okresie ogłoszono 2 przetargi o długości 11,4 km (S19, S74) oraz podpisano umowy na budowę 4 odcinków o długości 41,7 km (S6, 2 x S19, S74).

Tak mała aktywność w ogłaszaniu nowych przetargów wydaje się być jednak zrozumiała w obecnej sytuacji. Jak wynika z harmonogramu, bardzo istotne jest planowe rozpoczęcie budów na odcinkach, które aktualnie są na etapie projektowania. W 2022 r. długość dróg przechodzących z etapu projektowania do budowy wynosi ok. 280 km, natomiast ich koszt to ok. 10 mld zł (na podstawie ofert). Szacowane zużycie kruszyw łamanych w tych odcinkach wynosi ok. 8 mln ton oraz kilkanaście milionów ton piasku na nasypy.
Niestety, ich realizacja jest zagrożona z uwagi na znaczący wzrost kosztów względem składanych 2 lata wcześniej ofert. Potrzebny jest dalszy dialog w celu wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron umowy, a w konsekwencji dla wszystkich firm podwykonawczych i dostawców.
Komentarze