O strategicznych inwestycjach na Kongresie 590
23 czerwca 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w Kongresie 590. Zabierał głos w panelach dyskusyjnych pn. „Jak nowoczesne technologie zmieniają transport” oraz „Implikacje wojny na Ukrainie dla systemu transportowego Trójmorza”. Wygłosił także przemówienie.

Ekologia i strategia – w panelach dyskusyjnych o znaczeniu transportu dla rozwoju
Polski transport staje się przyjazny środowisku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przypomniał, że przy okazji modernizacji autostrady A2 między Łodzią a Warszawą i planowanego poszerzenia tej trasy o jeden pas ruchu, zostaną zainstalowane urządzenia do pozyskiwania czystej energii.
Chcemy, aby w ten sposób generowano energię do obsługi tego odcinka autostrady – dodał.
Szef resortu infrastruktury podkreślił także, że wyrazem dążenia rządu do wspierania ekologicznego transportu, jest stawianie na kolej.
W 2015 r. skończył się czas zwijania polskiej kolei. Zdajemy sobie sprawę, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział minister Adamczyk.
Andrzej Adamczyk przyznał, że gdyby nie zaniedbania w obszarze polityki transportowej z lat 2007-2015, dzisiaj Polska byłaby w zupełnie innym miejscu.
Nie chcemy się jednak oglądać za siebie. Patrzymy w przyszłość – podkreślił. – Osiągnięcia ostatnich lat są efektem ciężkiej pracy wielu ludzi: zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej – podkreślił minister infrastruktury.
Przypomniał, że jeszcze 7-8 lat temu idea budowy międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia nie była rozpoznawalna wśród liderów Unii Europejskiej. Dzisiaj jest inaczej, a ma to wpływ na możliwości wpisania tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Strategiczne znaczenie szlaku Via Carpatia i kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
W swoim wystąpieniu na Scenie Liderów minister Adamczyk skupił się na strategicznych inwestycjach realizowanych przez resort. To budowa drogowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia oraz kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Inicjatorem budowy międzynarodowego szlaku drogowego, który biegłby wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, był w 2006 r. Prezydent RP Lech Kaczyński" – przypomniał A. Adamczyk. Zwrócił również uwagę, że wówczas pojawiło się wiele głosów krytycznych wobec tego projektu. – Były to głosy ludzi tchórzliwych, nie mających wizji rozwoju Polski – ocenił.
Szef resortu infrastruktury stwierdził, że czas przyznał rację tym, którzy dążyli do budowy tej trasy.
Dzisiaj kierowcy korzystają z drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem, zaś proces inwestycyjny dla odcinków między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką oraz między Lublinem a Białymstokiem jest zaawansowany – dodał.
Przypomniał, że cały szlak Via Carpatia na terenie naszego kraju powinien zostać otwarty do 2026 r.
Innym strategicznym projektem jest budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – powiedział minister Adamczyk.
Przypomniał, że we wrześniu tego roku pierwsze jednostki wpłyną na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej, a docelowe parametry kanału żeglugowego zostaną osiągnięte w przyszłym roku. Minister infrastruktury wspomniał także, że rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym nie tylko prowadząc wielkie strategiczne inwestycje, ale też dbając o transport na poziomie lokalnym.
W ciągu ostatnich trzech lat dzięki rządowemu wsparciu zmodernizowano i wybudowano 14 tys. km dróg lokalnych. Rząd dofinansowuje niemal 5 tys. lokalnych połączeń autobusowych. Dzisiaj pociągi zatrzymują się na większej liczbie stacji niż 5-6 lat temu, dzięki czemu dostęp do tego ekologicznego środka transportu jest łatwiejszy – wyliczył.
Andrzej Adamczyk zakończył swoje wystąpienie stwierdzając, że obecnie Polska jest uważana za wzór w rozwoju spójnej sieci komunikacyjnej.
Nie oglądamy się jednak za siebie. Idziemy do przodu i takie musi być przesłanie naszych starań w trzeciej dekadzie XXI w. Łączymy Polskę, przybliżamy Polaków do siebie i budujemy lepszą, stabilną przyszłość polskich rodzin i polskich przedsiębiorców w dynamicznie rozwijającym się kraju w sercu Europy – zakończył.
Komentarze