Trzecia tura aneksów waloryzacyjnych
Dzięki decyzji Rządu i zmianom przyjętym przez Radę Ministrów do Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na budowę dróg trafi dodatkowe ponad 2,7 mld zł. To umożliwiło zwiększenie limitów waloryzacji ze stosowanych dotychczas 5 do 10 proc.
Wychodząc na przeciw problemom, rosnącym kosztom inwestycji drogowych wynikającym ze wzrostu cen surowców i materiałów, w związku z wojną w Ukrainie, Rada Ministrów zwiększyła limity finansowe programów drogowych. W przypadku Programu Budowy Dróg Krajowych to wzrost o 2,6 mld zł, a Programu Budowy 100 Obwodnic o 115 mln zł. Limit waloryzacji kontraktów na drogach krajowych zawieranych od początku tego roku został podwojony i wyniesie 10 proc. wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej. Wcześniej wzorcowy limit waloryzacyjny wynosił 5 proc. Ponadto do 10 proc. podwyższony zostanie limit waloryzacji dla umów zawartych wcześniej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - głównie z limitem 5 proc. - oraz tych, które nie były objęte waloryzacją. Dzięki tej sprawnej i odważnej decyzji Rządu, niwelujemy skutki spowodowane wybuchem wojny w Ukrainie i realizujemy inwestycje infrastrukturalne.
Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA obserwują sytuację na rynku analizując ceny materiałów i ich dostępność. Jesteśmy także w stałym kontakcie z branżą i wiemy, że sytuacja np. na rynku stali i wyrobów stalowych jest dziś bardzo trudna - zarówno pod względem cen, jak i dostępności. Problemy dotyczą bardzo szerokiego asortymentu: stali konstrukcyjnej, zbrojeniowej, barier, ekranów i innych wyrobów - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Prokuratoria Generalna i Urząd Zamówień Publicznych za waloryzacją
„W takich nadzwyczajnych okolicznościach stosowanie mechanizmów waloryzacji wynagrodzenia jest w wielu przypadkach uzasadnione, a wręcz konieczne. Niewprowadzenie koniecznych zmian w umowie może nie tylko poważnie zachwiać równowagą ekonomiczną stron na niekorzyść wykonawcy, ale także prowadzić do negatywnych konsekwencji dla zamawiającego.” To fragment stanowiska Prokuratorii Generalnej w kwestii waloryzacji ogłoszonego na początku sierpnia br., która podzieliła stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych. Oba organy uważają, że gwałtowne, zdecydowanie przewyższające dotychczasowe trendy rynkowe i nieprzewidywalne zmiany cen materiałów i robót budowlanych obserwowane obecnie w Polsce w wyniku wojny w Ukrainie pozwalają na dokonanie koniecznej zmiany umowy na podstawie przepisów PZP.
84 inwestycje z aneksami
GDDKiA w dwóch lipcowych turach podpisała łącznie 50 aneksów z 18 wykonawcami. W pierwszej połowie sierpnia podpisaliśmy jeden aneks, kolejny wczoraj, a dziś, zgodnie z przyjętym harmonogramem, następnych 32. To łącznie 84 inwestycje realizowane przez 24 wykonawców.
Budimex
A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego
S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
S5 Ornowo - Wirwajdy
S7 Modlin - Czosnów
S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie
S61 Suwałki - Budzisko
DK51 obwodnica Smolajn
Mirbud
A18 Żary Zachód - Iłowa
A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice
S11 Koszalin Południe - Bobolice
S11 obwodnica Olesna
DK78 Siewierz - Poręba - Zawiercie
Intercor
A2 Kałuszyn - Groszki
S7 Lesznowola - Tarczyn Północ
S7 Moczydło - Miechów
Mostostal Warszawa
S7 Załuski - Modlin
S11 Zegrze Pomorskie - Koszalin Południe
DK45 obwodnica Praszki
Polaqua
A2 Gręzów - Siedlce Zachód
S3 Świnoujście - Dargobądz
S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola
Stecol
A2 Groszki - Gręzów
S14 Aleksandrów Łódzki - Emilia
Strabag
S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski Północ
DK42 obwodnica Wąchocka
Aldesa
S7 Siedlin – Załuski
S19 Księżyno – Białystok Południe
PORR
DK32 obwodnica Strykowa
Swietelsky Rail
DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca
Gulermak
S7 Widoma - Kraków
Polimex Infrastruktura
DK25 obwodnica Brzezia
Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret
S19 Malewice - Chlebczyn
Polbud Pomorze (podpisano 25 sierpnia)
S3 Dargobądz - Troszyn
Colas (podpisano 10 sierpnia)
DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich
Na początku września planujemy podpisanie ostatniej tury aneksów z wykonawcami naszych inwestycji.
Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie jak również składali oferty w 2021 roku lub w 2022 roku (przed wybuchem wojny) i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy. W nowych przetargach, ogłaszanych od tego roku, również zapisano zwiększony do 10 proc. limit waloryzacji.
Mechanizm waloryzacji - jak działa? Przypominamy
W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).
Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.
W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.
Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Wspólna odpowiedzialność za stabilność sektora
Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług, kalkulacja ceny na etapie składania oferty (gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości, a zasady waloryzacyjne zbilansują wahania rynkowe cen
Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń.
Komentarze