Partner serwisu
19 września 2022

Newralgiczne strefy zagrożenia na kopalniach monitorowane przy użyciu technologii radarowej. Radarowy Greensight Groeneveld-BEKA to lepsze możliwości i większa funkcjonalność

Kategoria: Aktualności

Przemysł wydobywczy robi wszystko, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo realizowanych zadań i optymalizować swoją działalność. Zadanie to nie należy do najprostszych. Szczególnie w dzisiejszej rzeczywistości. Z pomocą przychodzi jednak technologia radarowa znana i wykorzystywana od wielu dziesięcioleci w innych gałęziach gospodarki.

Dzisiejszą rzeczywistość określa ruch. Od poziomu jego intensywności i sprawności zależy bardzo wiele. Konkurencyjność firmy, płynność działań, wizerunek. Przy obecnym natężeniu ruchu w kopalniach czy innego rodzaju miejscach wydobycia surowców oraz intensywności wszelkiego rodzaju procesów transportowo-obsługowych zapewnienie bezpiecznych, a do tego sprawnie wykonanych usług, nie jest czymś tak oczywistym, jakby się mogło wydawać.

Lepsza widoczność zwiększa bezpieczeństwo

W sytuacji wzmożonego ruchu oraz dużego zagęszczenia pojazdów i maszyn na danym terenie niezależnie czy jest to plac przeładunkowy czy może wyrobisko kopalniane, nietrudno jest o kolizję. Zdarza się, iż dochodzi do uszkodzenia pojazdu czy nawet wypadku z udziałem człowieka. Nie trzeba przy tym rozwijać dużych prędkości – niekiedy wystarczy sama zmiana kierunku jazdy czy niedostateczna koncentracja kierującego. Oprócz maksymalnej koncentracji kierowcy lub operatora maszyn, niebagatelną kwestią jest również dobra widoczność otoczenia z perspektywy siedzącego za  tzw. „kółkiem”. Od niej uzależniony jest komfort prowadzenia, bezpieczeństwo kierowcy oraz wszystkich obiektów znajdujących się dookoła pojazdu, w tym także ludzi. Nawet prawidłowo ustawione lusterka i czyste szyby nie zawsze gwarantują pełną i dobrą widoczność, o którą w wyrobiskach niezwykle trudno. Gabaryt także ma znaczenie. Im większy pojazd czy maszyna, tym większe ryzyko uszkodzenia, kolizji lub potrącenia. Dlaczego? Wraz ze zwiększającymi się wymiarami tzw. martwa strefa powiększa się automatycznie. Dotyczy to w szczególności dużych pojazdów, m.in. samochodów ciężarowych, wywrotek, wozideł, maszyn budowlanych, ect. Martwa strefa to obszar, którego wzrok kierowcy tak naprawdę nie obejmuje. Nie można wtedy dostrzec ani ludzi, ani innych obiektów znajdujących się w tej strefie. A jak nie widzimy, to niestety nie jesteśmy w stanie odpowiednio szybko i właściwie zareagować. Takie są fakty.

Technologia radarowa w strefach zagrożenia

Zjawisko tzw. martwego pola można jednak wykluczyć. Z pomocą przychodzi zaawansowana technologia radarowa. Bardziej czuła, mniej zależna od temperatury otoczenia, nadająca się nawet dla najbardziej wymagających środowisk, w tym miejsc wydobycia różnego rodzaju surowców. Przetestowana i wykorzystywana od wielu dekad m.in. w lotnictwie czy systemach obronnych. Z taką rekomendacją, unikatowymi cechami i zaletami technologia radarowa jest przy tym obecnie bardzo przyjazna dla użytkownika. Inżynierowie z firmy Groeneveld-BEKA wykorzystali wszystkie jej zalety, w tym przede wszystkim precyzję dokładności wyznaczania obiektów w przestrzeni, konstruując radarowy system wykrywania przeszkód Greensight i dopasowując go potrzeb pojazdów oraz maszyn mobilnych o większych gabarytach.

Rozwiązanie Greensight w nowej odsłonie 

Idąc z duchem czasu chcieliśmy zaprezentować alternatywę dla solidnego rozwiązania Greensight, które mamy już w ofercie, a które oparte jest na technologii ultradźwiękowej często używanej przez wojsko  – przekonuje Jerzy Saleta, Szef Techniczny w Groeneveld-BEKA Polska.

Rozwiązanie radarowe Greensight ma jednak tę przewagę, iż daje szersze spektrum możliwości zastosowania tej technologii w różnych gałęziach przemysłu (niewrażliwość na zabrudzenia czy ruchy powietrza, np. wiatr), pozwalając maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo ludzi, pojazdów oraz przewożonych ładunków. Jest to realne wzmocnienie bezpieczeństwa w branżach, w których wykorzystuje się różnego rodzaju pojazdy w celach transportowo-przeładunkowych i gdzie ryzyko kolizji jest znacznie podwyższone - dodaje pan Jerzy Saleta.

Potencjalne koszty związane z ewentualnymi roszczeniami finansowymi z tytułu uszkodzenia mienia, utraty wartości handlowej towaru czy wypadków z udziałem człowieka mogą mieć negatywny wpływ na sytuację i wyniki finansowe, a w konsekwencji wizerunek firmy. Nowy radarowy Greensight pomaga ustrzec się przed takim scenariuszem zdarzeń. A jak to robi?

Radarowy Greensight, eliminując martwe pola wokół pojazdu, wykorzystuje czujniki, monitory o różnych właściwościach technicznych, system kamer lub korzysta z tych wszystkich elementów jednocześnie  – wyjaśnia Jerzy Saleta. Dzięki technologii radarowej Greensight ma duży zasięg wykrywania. W zależności od rodzaju zastosowanego czujnika jest to do 20  lub do 40 metrów. Nawet przy takich odległościach czujniki radarowe wykrywają najmniejszy ruch. Umożliwiają dokonanie oceny kierunku czy prędkości obiektu.

Lepsze możliwości, większa funkcjonalność

Czujniki radarowe są oparte na technologii fal milimetrowych i doskonale działają niezależnie od warunków pogodowych. Są wodoodporne (IP66 dla modułu sterującego, IP69K dla czujnika). Wszystkie czujniki radarowe można wykorzystywać samodzielnie lub w połączeniu z kamerą i monitorem. Wysokiej rozdzielczości monitory są dostępne w wersjach: 7’’i 10’’. Mogą obsługiwać od jednej do nawet 4 kamer i wyświetlić jednocześnie widok np. ze wszystkich czterech źródeł. Same kamery mogą mieć również różne kąty obiektywu: 110°, 130° lub 150°. Co ważne dostępna jest wersja kamery wykrywająca pieszych z obiektywem 52° lub 140°. „Dodatkowa para oczu” obejmująca swym zasięgiem tylne, boczne i przednie martwe pola wokół pojazdu jest w takim przypadku niezastąpiona. System detekcji można rozbudować o wysokiej klasy rejestrator cyfrowy.

Greensight dostosowany do indywidualnych potrzeb urządzeń kopalnianych

Lepsze możliwości i większa funkcjonalność radarowego Greensighta wynika również z możliwości dopasowania tego produktu do indywidualnych potrzeb użytkownika czy maszyn i pojazdów pracujących na wyrobiskach. „Ciekawą propozycją jest zestaw w konfiguracji z jednym czujnikiem radarowym, który idealnie sprawdzi się na kompaktowych ładowarkach do 10T. W przypadku większych maszyn, powyżej 10T, gdy obszar detekcji jest zdecydowanie większy wykorzystujemy dwa czujniki radarowe. Mamy wówczas pewność, że system wykryje każdą przeszkodę. Standardowym rozwiązaniem informującym o napotkanej przeszkodzie jest sygnalizator dźwiękowy montowany w kabinie. W przypadku,  gdyby użytkownik zażyczył sobie również sygnalizację wizualną – dokładamy do zestawu wyświetlacz diodowy. Ekonomiczne, proste a zarazem sprawdzone w realiach kopalnianych rozwiązanie.” - podsumowuje Dariusz Szczerbal, Inżynier sprzedaży i wsparcia technicznego  w Groeneveld-BEKA Polska.

Automatyzacja procesów transportowo-obsługowo-wydobywczych w środowisku kopalnianym jest coraz większa i wymaga od pojazdów oraz maszyn posiadania zdolności obserwacji otoczenia oraz wykrywania obiektów i ludzi. Radarowy Greensight to umożliwia. Jest to przyjazne dla użytkownika rozwiązanie zdolne do pracy w różnych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia i nocy. Gwarantuje bezkolizyjną i sprawną obsługę przeładunku oraz transportu.

Groeneveld-BEKA jest częścią The Timken Company. W swojej ofercie posiada również rozwiązania z zakresu zarządzania olejem oraz automatyczne systemy smarowania dla każdego rodzaju aplikacji. Groeneveld-BEKA nieustannie dąży do opracowywania i wytwarzania wszystkich produktów we własnym zakresie zgodnie z zasadami produkcji na światowym poziomie. 

Więcej informacji: Radarowy system wykrywania przeszkód Greensight.

źródło: art. zewnętrzny
fot. art. zewnętrzny
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ