Polska największym beneficjentem środków CEF2 Transport – otrzymamy ponad 4 mld złotych na inwestycje
Kolejne unijne środki popłyną do Polski. Nasz kraj otrzyma ponad 4 mld złotych na inwestycje w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF). Komitet Koordynacyjny CEF Transport zatwierdził rekomendację Komisji Europejskiej dotyczącą przyznania dofinansowania.

Do naszego kraju trafi ponad 15 proc. środków z tego ogólnoeuropejskiego konkursu dotyczącego rozwoju transportu – blisko 1 mld euro, czyli ponad 4 mld złotych na realizację 11 projektów.
5 polskich projektów otrzyma dofinansowanie z puli kohezyjnej na łączną kwotę 638 mln euro. Wśród nich są 3 projekty kolejowe i 2 projekty morskie.
Z puli ogólnej 6 polskich projektów otrzyma wsparcie na łączną kwotę 339 mln euro. Wsparcie uzyskają 2 projekty polsko-ukraińskie – kolejowy i drogowy, projekt Rail Baltica łączący Polskę z krajami bałtyckimi oraz 3 projekty wielostronne.
Środki z konkursu CEF Transport 2022 zostały przyznane na realizację następujących projektów:
Dofinansowanie o łącznej wartości 758 mln euro otrzymały 4 projekty z sektora kolejowego:
PKP PLK SA
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice (granica państwa); wartość dofinansowania 362 mln euro, pula kohezyjna;
- Prace na ciągu E30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa), dokumentacja projektowa; wartość dofinansowania 47,3 mln euro, pula kohezyjna;
- Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, faza II; wartość dofinansowania 285 mln euro, pula ogólna;
CPK sp. z.o.o.
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK); wartość dofinansowania 63,6 mln euro, pula kohezyjna.
Komentarze