Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Oficjalne otwarcie najdłuższego na świecie tunelu kolejowego – 57-kilometrowego tunelu Gotthard Base w Szwajcarii – dnia 1 czerwca 2016 roku to kolejna inwestycja w której ważną rolę odgrywa LafargeHolcim
Nowe połączenie kolejowe przez Alpy, wykorzystujące tunele Gotthard Base i Ceneri Base, stanowi jubileuszowy projekt szwajcarski i zarazem jeden z największych projektów ochrony przyrody w Europie. Oczekuje się, że przeniesienie części ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na trasy kolejowe przyczyni się do zaoszczędzenia ok. 130 mln CHF kosztów środowiskowych rocznie. Czas podróży między Zurychem a Mediolanem i wieloma innymi miejscowościami na północ i na południe od Alp skróci się o godzinę. W ramach projektów obu tych tuneli LafargeHolcim jest partnerem w obszarze materiałów konstrukcyjnych i logistyki.
Przebieg
Od samego początku kwestie środowiskowe były priorytetem w ramach projektu. Urobek transportowano w sposób przyjazny dla środowiska przenośnikami taśmowymi przez odcinek 70 km. Całkowita masa urobku sięgnęła 28,2 mln ton. Firma LafargeHolcim była w stanie ponownie wykorzystać ponad jedną trzecią z tej ilości w postaci kruszyw przydatnych do produkcji betonu. Pozostały materiał wykorzystano do wielu innych celów, w tym do ukształtowania krajobrazu pod drogi dojazdowe prowadzące do tunelu.
Beton – produkt końcowy zmieszania cementu, tłuczenia kamiennego, wody i dodatków – musi być trwały, wytrzymały i przede wszystkim odporny na mróz, i ewentualne reakcje chemiczne. Zaangażowana w projekt od samego początku spółka Holcim Switzerland podjęła badania, aby opracować odpowiednią mieszankę cementową i metody aplikacji już w 1996 roku. Przetestowano wiele składów mieszanek i sposobów aplikacji w galerii testowej, aby móc odpowiednio uwzględnić właściwości skały, na którą materiał miał być nakładany.
Logistyka również była ważnym czynnikiem. Ze względu na długą drogę do tunelu beton towarowy musiał pozostawać w stanie płynnym, niezastygnięty przez dwanaście godzin. Specjalnie opracowany pociąg przeznaczony do transportu betonu z zespołem mieszającym oraz dostosowana do potrzeb jednostka betonu towarowego we wnętrzu tunelu odgrywały bardzo ważną rolę w zagwarantowaniu, że beton jest w stanie idealnym. Grupa zainwestowała również w budowę najnowocześniejszej cementowni w Szwajcarii i połączenie jej z infrastrukturą transportu kolejowego, a także w funkcjonowanie 400 wagonów towarowych. Te inwestycje zagwarantowały, że Grupa była w stanie wyprodukować aż 2.300 m³ betonu każdego dnia przy trybie pracy nieprzerwanej, całodobowej w momentach największego zapotrzebowania.
Uwzględniając całość niedokończonego jeszcze tunelu Ceneri Base, Grupa dostarczy w sumie 2,3 mln m³ betonu towarowego i 1 mln ton cementu na potrzeby tego wyjątkowego projektu.
Źródło: LafargeHolcim
Źródło fot.: freeimages.com