Jak działają środki smarne?
Metalowe części silnika trą o siebie z dużą siłą i prędkością. To z kolei generuje ciepło i może prowadzić do zbyt wczesnego zużycia jego części. Środek smarny pomaga ograniczać skutki tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. W rezultacie zużywają się one wolniej i nie rozgrzewają się nadmiernie.
Olej zmniejsza tarcie, dzięki czemu zapewnia odpowiednie osiągi silnika oraz obniża zużycie paliwa. Oprócz tego dobrej jakości środek smarny chroni silnik przed korozją na skutek przedostawania się do oleju kwaśnych związków powstałymi podczas procesu spalania. Pomaga także zmniejszyć temperaturę elementów napędu odprowadzając z nich nadmiar ciepła. Dodatkowo usuwa wszelkie zanieczyszczenia, które mogą się z czasem nagromadzić (np. szlamy, osady, żywice, sadzę, pyły i ściery powstałe na skutek zużycia), co ułatwia utrzymanie osiągów silnika przez znaczenie dłuższy czas.
Środek smarujący zazwyczaj składa się w 80-90% z oleju bazowego i w 20-10% z dodatków.
Dodatki uszlachetniające
Jest wiele rodzajów olejów bazowych. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. O ich jakości w znacznym stopniu decydują dodatki uszlachetniające, które zapewniają poprawę właściwości olejów bazowych. Warto pamiętać, że czyste oleje bazowe, nawet najwyższej jakość, nie nadają się do stosowania w silniku. Dzięki zastosowaniu dodatków poprawiają się ich właściwości i parametry.
Do najważniejszych dodatków stosowanych w olejach silnikowych możemy zaliczyć:
Przeciwutleniające - zwiększają wytrzymałość oleju na wysokie temperatury, dzięki czemu olej nie ulega degradacji, nie wytrącają się związki żywiczne i jego wymiany nie muszą być tak częste.
Myjące - zapobiegają przed tworzeniem się osadów, dzięki czemu silnik pozostaje czysty i utrzymuje swoją sprawność przez cały okres przydatności do użycia.
Przeciwpienne - zapobiegają przed pienieniem się oleju, które może być niebezpieczne dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia oleju i wpłynąć na zużycie elementów silnika.
Obniżające temperaturę płynięcia - pomagają w utrzymaniu środka smarnego w stanie płynnym przy niskich temperaturach otoczenia, dzięki czemu silnik przy uruchamianiu ma znacznie szybsze smarowanie.
Przeciwzużyciowe - zwiększają trwałość silnika, gdyż tworzą ochronną barierę na powierzchni jego części.
Zwiększające odporność na wysokie naciski - zwiększają wytrzymałość na zużycie i zmniejszają niebezpieczeństwo tarcia granicznego.
Antykorozyjne - chronią różne metalowe części przed atakującymi je kwasami, wodą czy powietrzem.
Wiskozatory - ich zadaniem jest zapewnienie jak najmniejszego spadku lepkości oleju przy rosnącej jego temperaturze.
Alkaliczne - zapobiegają zakwaszeniu oleju produktami spalania zawierającymi siarkę.
Dyspersyjne - mają za zadanie utrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń w postaci możliwie jak najbardziej rozproszonej aby zanieczyszczenia nie odkładały się w newralgicznych miejscach silnika.
Jak wymienić olej?
– Wymiana oleju to jedna z czynności, którą trzeba okresowo wykonywać w każdym pojeździe. Niezależnie od roku produkcji, marki czy też modelu olej dobieramy zawsze stosując się ściśle do zaleceń producenta pojazdu. Tu z pomocą przychodzi konfigurator dostępny w wersji online – mówi Adam Klimek, mechanik i ekspert Team TOTAL Pro.
Przed wyborem właściwego produktu warto wiedzieć, dlaczego pozwala zachować silniki samochodów w tak dobrym stanie technicznym i jakie dzięki temu odniesiemy korzyści. Obecni środki smarne są efektem wielogodzinnej pracy inżynierów dążących do stworzenia produktu, który pozwoli na ograniczenie negatywnych skutków eksploatacji silnika. Najlepsze, dostępne na rynku oleje można porównać do zaawansowanych technologii, które daleko w tyle zostawiają produkty z niższej półki.
Źródło: informacja prasowa
fot.: 123rf.com/zdjęcie ilustracyjne