Ile naprawdę kosztuje maszyna?
Dane wejściowe
Najpierw trzeba zebrać informacje i zdecydować, jakie wartości przyjmą parametry kalkulacji w tabeli 1.
A.
Za ładowarkę zapłacimy 1 milion złotych netto.
B.
Maszyna będzie pracowała w kopalni piasku i żwiru na dwie zmiany, co oznacza około 3 tysiące motogodzin rocznie.
C.
Zakładamy, że używanie maszyny będzie ekonomicznie uzasadnione do chwili osiągnięcia 21 tysięcy motogodzin na liczniku.
D.
Ładowarkę uda się wtedy sprzedać za 10% ceny nabycia, czyli za 100 tysięcy złotych. Tę informację można znaleźć na portalach maszyn używanych. Najlepiej jednak przyszłą cenę zapewnić sobie w umowie odsprzedaży maszyny jej dostawcy.
E.
Średni koszt pieniędzy w firmie w czasie, gdy posiadamy maszynę wyniesie 3%.
F.
Jeśli nasz ubezpieczyciel jest dość elastyczny, to ubezpieczymy maszynę indywidualnie na przykład od awarii. Nie znalazłem jednak oferty na takie ubezpieczenie, więc zakładam koszt 0 złotych.
Na podstawie danych wymienionych w punktach A-F można obliczyć całkowite koszty POSIADANIA maszyny. To jest rodzaj daniny, której wielkość nie zależy od liczby przepracowanych motogodzin lub przeładowanych ton materiału.
Koszty EKSPLOATACJI powstają tylko wtedy, gdy pracuje silnik maszyny. Aby obliczyć ich przewidywaną wielkość potrzebujemy dodatkowych danych.
G.
Załóżmy, że za litr paliwa płacimy 4 złote netto.
H.
Cena paliwa musi być zwiększona o współczynnik, który obejmie takie koszty, jak magazynowanie i związane z tym straty, dowóz paliwa do maszyny cysterną z odmierzaczem, administrowanie. Wysokość współczynnika trzeba określić na podstawie swoich kosztów. Jeśli na przykład zatankowanie ładowarki kosztuje 100 zł, a straty magazynowania 1% zużytego paliwa, to dodatkowe koszty stanowią 10% ceny. Zatem współczynnik paliwa równy jest 1,1.
I.
Średnie zużycie paliwa zależy od wielu czynników. Dostawcy ładowarek tej wielkości podają, że spalają
one średnio od 20 do 26 litrów na motogodzinę. Zakładam, że maszyna będzie zużywać 20 litrów na
motogodzinę.
J.
Koszty napraw są źródłem największych błędów w prognozowaniu kosztów.
Rys. 1 Koszty napraw
w stosunku do lat eksploatacji
Po pierwszym roku koszty napraw są mało znaczące lub żadne, ze względu na gwarancję. Im dłużej maszyna jest eksploatowana, tym szybciej rośnie narastająco liczony koszt napraw. Można sobie zagwarantować nieprzekraczalną
wartość kosztów napraw, podpisując długoterminową umowę serwisową. Serwis podejmie takie ryzyko, gdy ma wsparcie producenta, lub gdy obsługuje większą ilość maszyn tego modelu.