Blisko stuletni unikatowy walec parowy trafił do renowacji
Zabytkowa maszyna od lat znajdowała się w obwodzie drogowym w Dobroniu, który podlega łódzkiemu Oddziałowi GDDKiA. Dziś wyjechała do specjalistycznej firmy zajmującej się budową i remontem maszyn drogowych.

Przewiduje się, że renowacja potrwa około pół roku, po czym urządzenie trafi do miniskansenu usytuowanego na terenie siedziby GDDKiA w Łodzi przy ul. Irysowej 2. (Należy tu zaznaczyć, że jedna odrestaurowana podobne maszyna już tu jest).
Według dotychczasowych ustaleń walec z Dobronia został wyprodukowany przez francuską firmę Chataignier tuż przed lub zaraz po I wojnie światowej i jest jedną z czterech tego typu maszyn na świecie. Jedna znajduje się we Francji, jedna w Anglii, jedna w Belgii (jako jedyna przywrócona do stanu pełnej sprawności technicznej kosztem 4 tysięcy roboczogodzin) i ostatnia do 15 lutego 2018 roku była w Dobroniu.
Prace renowacyjne obejmą: kompletny demontaż maszyny, czyszczenie wszystkich elementów za pomocą piaskowania (lub innych metod), następnie uzupełniania ubytków elementów metalowych i drewnianych, naprawa części uszkodzonych, skompletowanie brakujących detali, zabezpieczenie antykorozyjne i malowanie. Dzięki tym zabiegom, ten cenny zabytek drogownictwa zyska drugie życie i będą go mogły podziwiać kolejne pokolenia entuzjastów maszyn parowych.
Komentarze