Wsparcie unijne dla obwodnicy Sanoka
Ponad 143 mln zł dofinansowania z UE otrzyma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na realizację obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28. Nowa droga ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
- Droga krajowa nr 28, przebiegająca obecnie przez Sanok, jest zaliczana do podstawowego układu komunikacyjnego Polski. Dla mieszkańców miasta i regionu oznacza to znaczną uciążliwość spowodowaną tranzytem pojazdów ciężkich, na który nakłada się ruch lokalny. Ukończenie obwodnicy Sanoka zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ułatwi dojazd do przejść granicznych południowo-wschodniej części kraju - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Inwestycja obejmuje budowę ok. 7-kilometrowej obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator – Medyka, wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Realizowana jest w systemie „projektuj-buduj”. Wartość całkowita projektu to 207,2 mln zł. Wartość dofinansowania z UE w wysokości 143,7 mln zł będzie pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Wykonawcą prac na obwodnicy Sanoka jest Konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG.
Zakres inwestycji obejmuje:
• budowę jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP o przekroju 2+1;
• budowę 4 skrzyżowań jednopoziomowych w ciągu obwodnicy;
• budowę przejść dla zwierząt i innych urządzeń ochrony środowiska;
• budowę obiektów inżynierskich (8 mostów, 4 wiadukty, 18 przepustów);
• budowę pary Miejsc Kontroli Pojazdów;
• budowę elementów odwodnienia;
• budowę oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
• budowę oświetlenia drogowego;
• przebudowę kolidujących z trasą obwodnicy istniejących urządzeń infrastruktury technicznej.
Początek obwodnicy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28), a koniec stanowi włączenie jej do drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zabudowy miasta, a przez to odciążenie jego układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK 28 i DK 84. Inwestycja poprawi również dostępność ekonomiczną i komunikacyjną regionu, zostanie skrócony czas podróży, zwiększy się bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
Komentarze