Jedyna taka firma w Polsce. Wydobywa kruszywo z dna Bałtyku
Niezwykle zaawansowana technicznie, zbudowana w 2018 roku pogłębiarka DC Orisant rozpoczęła prace na bałtyckich złożach kruszywa. Surowiec wydobywany jest dla jedynej w Polsce firmy zajmującej się pozyskiwaniem tego typu materiału z dna morskiego - spółki Minerals DC Nowak. Morskie kruszywo (rozdrobnione skały) używane jest przy budowie prawie 80 proc. inwestycji w Trójmieście. Dzięki niemu powstały: tunel pod Martwą Wisłą, Pomorska Kolej Metropolitarna czy Obwodnica Południowa Gdańska.
W grudniu 2018 roku specjalistyczna pogłębiarka DC Orisant rozpoczęła eksplorację złoża "Południowa Ławica Środkowa - Bałtyk Południowy", której koncesjonariuszem jest Minerals DC Nowak. Statek został zbudowany przez Royal IHC dla wspólnego przedsięwzięcia firm Den Herder (Reimerswaal Dredging) i Group de Cloedt. Grupa De Cloedt jest udziałowcem w Minerals DC Nowak. DC Orisant jest pierwszą pogłębiarką do wydobycia kruszyw o unikatowym, spalinowo-elektrycznym napędzie.
Statek ma długość całkowitą 142,30 m i szerokość 23 m. Jednostkę można porównać do skomplikowanego, pływającego zakładu przetwórczego, pozyskującego materiał o określonych, oczekiwanych przez producenta parametrach.
Jedyna taka firma w kraju
- Jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która eksploruje i wydobywa kruszywa z dna Bałtyku. Dlaczego? Pozyskiwanie surowca w taki sposób - z obszaru oddalonego od zakładu produkcyjnego o 90 mil morskich - wymaga ogromnych nakładów finansowych i przeprowadzenia skomplikowanych procedur, z drugiej strony żadna z polskich firm nie posiada jednostek wydobywczych zapewniających skuteczne wydobycie kruszyw ze złóż zlokalizowanych na głębokości 20-70 m pod powierzchnią wody. Obecnie firmą, która jest w stanie prowadzić prace pogłębieniowe jest gdański PRCIP. Jednak jej pogłębiarki nie znajdują zastosowania w profilu prowadzonej przez nas działalności - tłumaczy Szymon Nowak, dyrektor operacyjny Minerals DC Nowak. - Piasek pozyskujemy wszędzie - podobnymi metodami i statkami, jednak wydobycie żwiru jest zupełnie czym innym. Pogłębiarki tradycyjne mają zastosowanie przy pogłębianiu kanałów, powiększaniu plaż czy wysp. Specyfika wydobycia kruszywa grubego z dużych głębokości, z dna morskiego, w różnorodnych warunkach atmosferycznych, wymaga zastosowania jednostek wyspecjalizowanych, takich jak np. DC Orisant. Takie uwarunkowania niosą za sobą konieczność ponoszenia bardzo wysokich kosztów, co stawia bardzo wysokie wymagania w odniesieniu do utrzymania rentowności prowadzonego przedsięwzięcia. Pogłębiarki do żwiru wydobywające materiały na potrzeby budownictwa lądowego.
- Wydobycie surowca z dna morza zapewnia nam obecnie posiadana przez nas koncesja na "Południowej Ławicy Środkowej - Bałtyk Południowy". Leży ona w odległości ok. 90 mil morskich. Aktualnie materiał pobierany jest z głębokości ok. 20 metrów - dodaje Wojciech Tęcza, dyrektor handlowy spółki. - Z tego względu wydobycie surowca wymaga zastosowania specjalistycznych, kosztochłonnych pogłębiarek. Takie inwestycje wymagają poniesienia bardzo wysokich nakładów wstępnych. Łatwiejszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie kruszyw w sposób tradycyjny, tj. ze złóż lądowych. My zdecydowaliśmy się zaryzykować i jak widać - z dobrym efektem.
Gdańska firma posiada obecnie dwie koncesje na wydobycie kruszyw z dna Bałtyku, na okres 25 lat. Druga znajduje się na złożu Zatoka Koszalińska. Uzyskanie ich było bardzo wymagającym i długotrwałym procesem. Poza badaniami środowiskowymi trzeba wykonać liczne odwierty a starania o koncesje trwały ok. ośmiu lat. Koncesje na wydobycie wydawane są na okres 25 lat.
Komentarze